آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیل

امریکا نام جاسوسی را افشا کرد که حامد کرزی را نجات داده بود


سازمان استخباراتی امریکا، سی آی ای، در هفتادمین سالگرد تاسیسش، نام مکمل جاسوسی را افشا کرد که در سال ۱۳۸۰ زندگی حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان را در یک حمله نجات داده بود.
در این مراسم که روز دوشنبه، ۲۷ سنبله، برگزار شده بود، سی آی ای به این جاسوس‌اش جایزه‌ی «ترایبلیزر» را داد. این جایزه به مامور یا گروهی از مامورانی داده می‌شود که با کارها، نوآوری‌ها و ابتکار عمل‌شان این سازمان را در یک مسیر جدید قرار بدهد و تاریخ‌ساز شوند.
این شخص که نخست در رسانه‌های نامدار امریکایی به نام «گریگ وی» یاد می‌شد، در ۱۴ قوس ۱۳۸۰شمی، زمانی که هواپیمای امریکایی محل بود و باش آقای کرزی را به اشتباه بمباران کرده بود، با انداختن خودش بر روی آقای کرزی، او را نجات داد.
نیویارک تایمز نخستین روزنامه‌ای بود که نامش او را با املای غلط افشا کرد «گریگ ویجل»، اما سی آی ای در این مراسم اعلام کرد که نام این مامور گریگ وگل است.
گریگ وگل که در واشنگتن زندگی می‌کند، در سال ۲۰۱۶ میلادی هنگامی که مسئول بخش ماموریت‌های مخقی سی آی ای بود، بازنشسته شد.
گریگ تینت، رییس پیشین سازمان سی آی ای در کتابش در مورد رویداد نجات حامد کرزی توسط وگل چنین نوشته است.
وگل در سال ۱۳۸۰ شخص ارتباطی میان سی آی ای و حامد کرزی بود. در ۱۲ عقرب همین سال، زمانی که حمله‌های طالبان بر قبیله آقای کرزی افزایش یافت، او با وگل تماس گرفت و درخواست چرخبال کرد.
تینت نوشته است:« گریگ به سرعت با قرارگاه سی آی ای به تماس شد، در این مورد اطلاع داد و گفت که کرزی یگانه رهبر مورد اعتماد در جنوب افغانستان است.»
به گفته‌ی تینت، سی آی ای به درخواست گریگ چراخ سبز نشان داد.
روزنامه‌ی واشنگتن پست به نقل از کتاب تینت نوشته است که دو هفته بعد از این رویداد، گروه طالبان مکان جدید حامد کرزی را دوباره پیدا کردند. این بار نگهبانان او ترسیدند و فرار کردند.
تینت نوشته است:« در این وضعیت گریگ فرماندهی را به دست گرفت و به سرعت از یک حالت دفاعی به حالت دیگر در حرکت بود و به نیروهای افغان می‌گفت که این شانسی است که ارزش‌تان را ثابت کنید و تاریخ بسازید.»
در ادامه او افزوده است:« گریک به نیروهای افغان فریاد کنان می‌گفت که اگر نیاز باشد مانند یک مرد بمیرید. سپس نگهبانان حامد کرزی موفق شدند که حمله‌ی طالبان را دفع کنند.»
در ۱۲ قوس ۱۳۸۰، زمانی که کرزی در قندهار – یکی از پناهگاه‌های طالبان – فرماندهی سربازنش را به دوش داشت، نیروهای امریکایی یک حمله‌ را توسط هواپیمای بی- ۵۲ راه‌اندازی کردند. در این هنگام، ظاهراً یک سرباز بتری دستگاه جی پی اس خود را تبدیل کرده بود، بی‌خبر از این‌که دستگاه در این حالت موقعیت اولی را نشان می‌‎دهد. این حرکت فاجعه‌بار سبب شد که هواپیمایی که در فضا می‌چرخد، بمب دو هزار کیلویی را در موقعیت همین سرباز بیاندازد که در نتیجه سبب کشته‌شدن سه نظامی امریکا و پنج نظامی افغان شد.
تینت نوشته است:« کرزی شاید از بین می‌رفت، اگر گریگ وگل پس از انداختن بمب خود را بر روی کرزی نمی‌انداخت او را بر روی زمین نمی‌زد.»
تینت در کتاب نوشته است که این روز یک چهارشنبه‌ پررویداد بود. در همین روز حامد کرزی به صفت رییس‌جمهور موقت افغانستان انتخاب شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا