آخرین اخبارجهانسیاست

امریکا هواپیماهای نظام پیشین افغانستان را مبادله می‌کند

خبرگزاری دید: منابع آگاه از این موضوع می‌گوید که ایالات متحده در حال مذاکره با دو کشور آسیای میانه است تا حدود ۵۰ هواپیمای نظام پیشین افغانستان را برای مبارزه با تروریزم مبادله کند.


به نقل از پلیتیکو، هرچند تا کنون چیز زیادی در رابطه به این موضوع به دلیل حساسیت روابط افغانستان با ازبیکستان و تاجیکستان و نفوذ اقتصادی و نظامی روسیه در آسیای میانه علنی نشده است، اما یک مقام ارشد وزارت دفاع امریکا گفته است که مقامات این کشور می‌خواهند حد.د ۵۰ هواپیمای نظامی را برای به دست آوردن جای پا در آسیای میانه و مبارزه با تروریزم در افغانستان مبادله کند.
به گفته این مقام، ایالات متحده در حال ارزیابی این است که آیا این هواپیماها قابل پرواز هستند یا خیر. این مقام گفته است که هدف ارایه تعدادی هواپیما به دولت‌های ازبیکستان و تاجیکستان در ازای یک توافق غیررسمی برای «تعمیق روابط امنیتی مان» در زمینه امنیت مرزی و مبارزه با تروریزم است.
این توافق می‌تواند شامل هرچیزی باشد، از افزایش شریک سازی اطلاعات گرفته تا استقرار نیروها یا هواپیماها در این دو کشور به عنوان پایگاه منطقه‌ای برای نظارت بر فعالیت‌های تروریستی در افغانستان.
اما در حال حاضر، به احتمال زیاد این توافق شامل دسترسی به اطلاعاتی باشد که ازبیک‌ها و تاجیک‌ها در باره شبکه‌های تروریستی در افغانستان دارند.
این مقام ارشد وزارت دفاع امریکا گفته است که هر دو کشور آسیای مرکزی «به طور حتم بسیار علاقمند» حفظ این هواپیماها هستند.
راب لودویک سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفته است: وزارت دفاع در حال حاضر به دنبال هیچ پایگاه یا حضور دایمی نیروهای نظامی ایالات متحده در آسیای مرکزی به خاطر هیچ هدفی نیست.
سرنوشت هواپیماهای اهدایی ایالات متحده به نظام پیشین افغانستان یک سال است که در حالت ابهام قرار دارد. پیلوت‌های نیروی هوایی افغانستان در ماه اگست سال گذشته برای فرار از انتقام‌جویی طا-لبان با این هواپیماها به ازبیکستان و تاجیکستان فرار کردند.
طا-لبان بارها اصرار کردند و هشدار دادند که این هواپیماها متعلق به افغانستان است و باید بازگردانده شود.
با این حال، مقامات ازبیکستان گفته‌اند که آن‌ها دارایی‌های ایالات متحده هستند و بازگردانده نمی‌شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا