آخرین اخبارجهانسیاست

امریکا: وقتی طا-لبان به زور قدرت را در افغانستان گرفت، قطر نقش مهمی ایفا کرد

خبرگزاری دید: وزیر خارجه امریکا در سفری به قطر با مقامات این کشور در رابطه به تقویت همکاری‌های دوجانبه تبادل نظر کرد. وی همچنین از کمپ مهاجرین افغان در دوحه دیدن کرد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا در سفری به قطر با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

بلینکن با بیان این‌که حمایت قطر از مردم افغانستان، مشارکت دو کشور را تقویت کرده، در این کنفرانس گفت: زمانی که طا-لبان به زور قدرت را در افغانستان به دست گرفتند، قطر نقش مهمی در کمک به ایالات متحده برای جابجایی ده‌ها هزار افغان در معرض خطر، امدادگران، دیپلمات‌ها و دیگران ایفا کرد.

به گفته وی، مردم افغانستان بیش از هر جای دیگر در جهان، از دوحه به امریکا انتقال یافتند و این کار همچنان ادامه دارد، زیرا قطر نقطه ترانزیت برای افغان‌هایی فراهم می‌کند که در مسیر شروع زندگی جدید در ایالات متحده هستند.

وزیر خارجه امریکا در ادامه نقش دولت قطر در آزادی مارک فرریکس شهروند امریکایی که بیش از ۲ و نیم سال در اسارت طا-لبان بود، قدردانی کرد.

بلینکن در این سفر همچنین پنجمین دور گفت‌وگوهای استراتژیک میان دو کشور را راه‌اندازی کرد.

وی افزوده که همکاری امریکا با قطر در زمینه فرهنگی و آموزشی، مبارزه با تروریزم، قاچاق انسان و مسایل مربوط به ویزا تقویت یافته است.

وزیر خارجه امریکا افزود:‌ما در منطقه و فراتر از آن برای تقویت ثبات، کاهش تنش‌ها و پایان دادن به درگیری‌ها مشارکت داریم.

این دیدار در که آستانه شروع جام جهانی فوتبال در قطر انجام شده، بلینکن از کمپی که مهاجرین افغانستان در آن مقیم هستند و به زودی به امریکا منتقل خواهند شد، دیدن کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا