آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

امریکا و دو هدف در افغانستان

دورنمای مقالۀ وسلی مورگان تحت عنوان «نیروهای هوایی مخفی طالبان» نشان داد که ایالات متحده اقدامات نظامی طالبان را علیه داعش تقویت می‌کند. این امر با منافع ما و افغانستان مطابق است، به خصوص که هیچ هماهنگی واقعی با طالبان وجود ندارد. بعضی وقت‌ها دشمنِ دشمن ما نیز دشمن ما است.

داعش نیز مانند القاعده یک سازمان تروریستی است؛ طالبان شورشیانی هستند که سعی می‌کنند قدرت را به دست گیرند. در ۱۹ سال حضور در افغانستان، ما بین دو هدف مبارزه با تروریزم و مبارزه با شورش قرار داشتیم. آن زمان که سفیر بودم، من سهم عمدۀ‌ مردم و شورش طالبان را در افغانستان به حضور ایالات متحده و به عملیات‌های ضدتروریزم مان نسبت دادم: یورش‌های شبانه بالای ملکیت‌های شخصی، بازداشت‌های غیرقابل توضیح و خشونت‌های مستقیم امریکا که تلفات‌ قابل توجهی را بر مردم بی‌گناه به همراه داشت. این آجندای ضدتروریزم اهداف ضد شورش ما را برای اتحاد، ثبات، تقویت و نوسازی افغانستان تضعیف کرد. این ما را یک اشغال‌گر ساخت تا آزادگر.
یک افغانستان با ثبات بهترین سلاح ممکن علیه طالبان، القاعده و اکنون داعش خواهد بود. مشهور است که مردم افغانستان وقتی بخواهند، از خاک خود دفاع می‌کنند. اما در عوض ما بیشتر و بیشتر یک جانبه پیش رفتیم و رشد کردیم، هزینه‌های سیاسی، نظامی و مالی خود را افزایش داده و احتمال موفقیت را کاهش می‌دهیم. ممکن است اتفاق خوبی باشد که شورشیان و تروریست‌ها با یکدیگر در جنگ باشند.

نویسنده

ویلیام وود سفیر اسبق امریکا در افغانستان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا