آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

امریکا و طالبان به توافق رسیده‌‏اند!

زلمی خلیلزاد اعلام کرد که امریکا به دنبال توافق جامع است نه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان. با مطرح شدن گفت‌وگوهای صلح بارها گزارش شد که نیروهای خارجی افغانستان را ترک می‌کنند.

همین که بحث برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان جدی شد، این باور بیشتر تقویت یافت که ممکن گروه طالبان و ایالات متحده امریکا برای پایان جنگ افغانستان به توافق رسیده باشند. چون پیشتر دپیلمات‌های امریکا مدام تاکید می‌کردند که برای این کشور پروسه صلح اولویت دارد تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری. قرار است در ششم ماه میزان سال روان انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا گفت که پروسه صلح مانع برگزاری یک انتخابات شفاف در افغانستان نخواهد شد. الیس ویلز معاون وزیر خارجه امریکا هم به کابل آمد و گفت این کشور از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری حمایت می‌کند.
دور ششم گفت‌وگوهای صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر پایان یافت. هر دو طرف اعلام کردند که دور ششم این گفت‌وگوها با نتایجی همراه بوده است. بعداً برخی رسانه‌های غربی به نقل از دیپلمات‌های امریکا و نمایندگان طالبان نوشتند که طالبان و امریکا به توافقاتی دست یافته‌اند. قرار است دور هفتم این گفت‌وگوها نیز برگزار شود. زلمی خلیلزاد به کابل آمد و با جناح‌های سیاسی و ریاست جمهوری دیدار و گفت‌وگو کرد.
از قراین بر می‌آید که طالبان و امریکا برای پایان جنگ در افغانستان به توافق رسیده‌اند. برگزاری انتخابات ریاست جمهوری حداقل می‌تواند تا حدودی اثبات کند که کاخ سفید و طالبان به توافق سیاسی دست یافته‌اند.
رهایی زندانیان طالب از سوی حکومت افغانستان از دیگر نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد گفت‌وگوهای صلح به رهبری امریکا با طلبان نتیجه‌بخش بوده است. با آن که حکومت افغانستان در این پروسه حضور نداشته است. طالبان هم زمینه رهایی یک عده از نیرو های امنیتی و دفاعی کشور را فراهم کرد. برخی از مقامات امریکا رهایی زندانیان طالب را مرتبط به پروسه صلح دانستند.
این اقدام دو جانبه خبر می‌دهد که پروسه صلح برای امریکا نتیجه بخش بوده است. این که طالبان چقدر رضایت دارند و روی کدام موارد توافق شده است، پسانتر معلوم خواهد شد. حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی کشور هم گفته کابل و واشنگتن در پروسه صلح هماهنگ پیش می‌رود و کاخ سفید تمام اطلاعات مربوط به صلح را با کابل شریک می‌نماید. پیش از این به وضوح دیده می‌شد که کابل و واشنگتن در فرآیند صلح باهم اختلاف نظر دارند.
در تازه‌ترین مورد، زلمی خلیلزاد اعلام کرد که امریکا به دنبال توافق جامع است نه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان. با مطرح شدن گفت‌وگوهای صلح بارها گزارش شد که نیروهای خارجی افغانستان را ترک می‌کنند. اما حالا گزارش‌هایی وجود دارد که نیروهای خارجی به طور کامل کابل را ترک نمی‌کنند و حمایت مالی و نظامی امریکا از افغانستان ادامه خواهد داشت.
به تازگی زلمی خلیلزاد به چند کشور منطقه سفر کرد. نفس این سفرها این می‌تواند باشد که امریکا می‌خواهد توافقات به دست آمده با طالبان را با کشورهای منطقه از جمله پاکستان شریک بسازد. زیرا برای رسیدن به صلح در کشور اجماع منطقه‌ای مهم است. محمد اشرف غنی امروز از سفر لندن برگشت. گزارش‌های رسمی وجود داشت که این سفر به دعوت رسمی لندن صورت گرفته و این کشور می‌خواهد در پروسه صلح میان کابل و اسلام‌آباد وساطت نماید. قرار است به زودی آقای غنی به پاکستان برود و با عمران خان نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کند.
وقتی در سنبله سال گذشته زلمی خلیلزاد به عنوان نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان معرفی شد، گمانه زنی‌هایی وجود داشت که پروسه صلح برای دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا جنبه انتخاباتی دارد. برگزاری دور جدید انتخابات ریاست جمهوری نزدیک شده است. آقای ترامپ در انتخابات دوره گذشته به مردم این کشور قول داده بود تمام سربازان امریکایی که در بیرون از این کشور حضور دارند و می‌جنگند برخواهند گشت. با این وجود انتظار داریم که نتایج توافقات به دست آمده میان امریکا وطالبان با جمهوری اسلامی افغانستان شریک ساخته شود.
امریکا اگر به هر توافقی با طالبان می‌رسد، باید به افغانستان تضمین دهد. نگرانی‌هایی وجود که پس از توافق صلح با طالبان جنگ پایان نخواهد یافت. احتمال قوت گرفتن گروه داعش در افغانستان وجود دارد. حتا شخص آقای خلیلزاد به گونه‌ای از تحرکات داعش ابراز نگرانی کرده. این که توافق به میان آمده میان امریکا و طالبان همان صلح پایدار است یانه، هنوز روشن نیست. غنی به کرات گفته که کابل به دنبال صلح پایدار و با عزت است.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا