آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

امریکا و طا-لبان روی طرح آزادسازی پول‌های منجمد شده کار می‌کند

خبرگزاری دید: منابع آگاه گزارش‌ داده‌اند که مقامات دولت بایدن و طا-لبان روی میکانیزمی برای آزادسازی پول‌های منجمدشده کار می‌کنند اما تا کنون به توافق نهایی دست نیافته‌اند.

امریکا و طا-لبان روی طرح آزادسازی پول‌های منجمد شده کار می‌کند

روزنامهٔ واشنگتن‌پست روز گذشته گزارش داد که مقامات اداره جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده با رهبری طا-لبان روی چارچوبی کار می‌کند که به افغانستان اجازه می‌دهد به ذخایر پولی بانک مرکزی افغانستان دسترسی پیدا کند.
این روزنامهٔ چاپ امریکا از قول منابع ایالات متحده گزارش داده است که هدف از این کار، رسیدگی به گرسنگی شدید و بحران بشری در افغانستان است.
اما بر اساس این گزارش، در صورت توافق، مقامات طا-لبان بر این منابع مالی کنترولی نخواهند داشت.
منابع گاه از این موضوع گفته‌اند که مقامات ارشد دولت نسبت به پیشرفت در مذاکرات ابراز خوش بینی کرده اند، اما هشدار داده اند که برخی موانع بر سر راه این توافق باقی مانده است.
شاه محرابی، استاد اقتصاد در کالج مونتگومری در مریلند و یکی از اعضای ارشد هیئت مدیره بانک مرکزی افغانستان از سال ۲۰۰۲ به این طرف، گفته است که مذاکرات ادامه دارد.
بر بنیاد این گزارش، هر چه زودتر این دارایی‌ها به بانک مرکزی افغانستان تحویل داده شود، زودتر شاهد تأثیر کاهش قیمت‌ها در افغانستان خواهیم بود.
گفتنی است که پس از سقوط دولت جمهوری اسلامی افغانستان، بحران بی‌کاری افزایش یافته و اکثر مردم توان خرید مواد اولیه را ندارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا