آخرین اخباراسلایدشوجهانسیاست

نشست مجازی مجمع جهانی بهداشت؛

امریکا پرخاش کرد/ چین جهان را به همکاری فراخواند

مجمع مجازی بهداشت جهانی در حالی برگزار شد که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از به زانو در آمدن در مقابل یک موجود میکروسکوپی سخن گفته و امریکا بار دیگر علیه سازمان جهانی بهداشت اتهام «کوتاهی» را مطرح کرد.

مجمع مجازی بهداشت جهانی در حالی برگزار شد که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از به زانو در آمدن در مقابل یک موجود میکروسکوپی سخن گفته و امریکا بار دیگر علیه سازمان جهانی بهداشت
به نقل از بی بی سی، امریکا با انتقاد شدید از سازمان بهداشت جهانی به دلیل واکنش این سازمان به همه‌گیری ویروس کرونا، این نهاد وابسته به سازمان ملل را به ناکامی در کنترول شیوع بیماری متهم کرد.
الکس ایزار وزیر صحت امریکا در نشست مجازی مجمع جهانی بهداشت گفت که سازمان بهداشت جهانی در دسترسی به اطلاعاتی که جهان برای مقابله با شیوع کووید-۱۹ نیاز داشته «ناکام» بوده و مدعی شد که این کوتاهی به قیمت جان بسیاری در جهان تمام شده است.
دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا بارها از عملکرد این سازمان انتقاد کرده و کمک‌های امریکا به این سازمان را تعلیق کرده است.
امریکا سازمان بهداشت جهانی را متهم می‌کند که به جای اطلاع‌رسانی شفاف درباره همه‌گیری کرونا، جلب رضایت چین، مرکز اصلی شیوع بیماری را در دستور کار خود قرار داده است.
سازمان بهداشت جهانی این اتهامات را رد می‌کند و می‌گوید بر اساس اطلاعات و توصیه‌های علمی عمل کرده است.
دولت امریکا خود به دلیل شیوه مدیریت بحران کرونا و بی‌توجهی به هشدارها، در داخل و خارج این کشور هدف انتقاد بوده است.
اولین نشست مجازی مجمع جهانی بهداشت در حالی برگزار می‌شود که حملات امریکا به سازمان بهداشت جهانی و اختلاف شدید ایالات متحده و چین تنش سیاسی را به بحران سلامتی افزوده است.
چین چه گفت؟
امریکا در هفته‌های اخیر با لحنی تند از عملکرد چین انتقاد کرده و این کشور را به پنهان‌کاری آمار و اطلاعات مربوط به شیوع کرونا متهم کرده است.
در مقابل، شی جینگ‌پین رییس جمهور چین در سخنرانی خود در مجمع جهانی بهداشت از عملکرد کشورش در مقابله با شیوع کرونا دفاع کرد و گفت که این ویروس «مرز نمی‌شناسد».
آقای شی هشدار داد که کرونا همچنان فعال است و از کشورها خواست که برای نجات جان مردم و پیدا کردن واکسین همکاری کنند.
او خواهان تحقیقاتی مستقل درباره واکنش جهانی به همه‌گیری کرونا زیر نظر سازمان جهانی بهداشت بعد از مهار ویروس کرونا شد.
اتحادیه اروپا هم خواهان «ارزیابی بی‌طرف، مستقل و همه‌جانبه» درباره واکنش بین‌المللی به بحران شیوع کرونا شده است.
در این مجمع، تدروس ادهانوم دبیر کل سازمان بهداشت جهانی وعده داد که تحقیقاتی مستقل درباره عمکلرد این سازمان در جریان شیوع کووید-۱۹ انجام شود.
هشدار تند دبیر کل سازمان ملل:
آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد، در سخنرانی خود به شدت از سازمان بهداشت جهانی دفاع و با لحنی تند از کشورهایی انتقاد کرد که با تلاش‌های جهانی همراهی نکرده‌اند و گفت که همه باید بهای آن را بپردازند.
او گفت: «با وجود پیشرفت‌های فوق‌العاده علمی و فنی در دهه‌های اخیر یک ویروس میکروسکوپی همه ما را به زانو در آورده است».
«هنوز نمی‌دانیم که چطور می‌توان کووید-۱۹ را از بین برد، درمان کرد یا خود را در برابر آن مصئون کرد، و هیچ ایده مشخصی هم نداریم که چه زمانی می‌توانیم این کارها را انجام دهیم».
آقای گوترش هشدار داد که همه‌گیری ویروس کرونا نه‌تنها به سیستم سلامت و بهداشت جهانی ضربه می‌زند بلکه در تمام زمینه‌ها، جهان و روش‌ها و روندهای موجود را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا