آخرین اخبارجهانسیاست

امضای سند همکاری ۲۰ ساله میان کاراکاس و تهران

خبرگزاری دید: در پی سفر اخیر نیکولاس مادورو رییس جمهور ونزوئلا به تهران، سند ۲۰ ساله همکاری میان دو کشور امضا شد.

امضای سند همکاری ۲۰ ساله میان کاراکاس و تهران

به نقل از تسنیم، سند جامع راهبردی ۲۰ ساله میان دو کشور در تهران با حضور نیکولاس مادورو رییس جمهور ونزوئلا و ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران امضا شد.
منابع ایرانی این سند همکاری را در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، گردشگری، اقتصادی، نفتی و پتروشیمی توصیف کردند. این سند راهبردی به امضای وزرای خارجه دو کشور رسیده است.
نیکولاس مادورو به دعوت ابراهیم رییسی همتای ایرانی خود وارد تهران شده است.
یک هیئت بلند پایه سیاسی و اقتصادی از ونزوئلا مادورو را در این سفر همراهی می‌کند.
این دومین سفر مادورو به ایران پس از سفر سال ۱۳۹۵ او به تهران است.
آقای مادورو پس از امضای این سند در یک نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود گفت: معتقدم آینده دوستی ما با ایران بسیار مسرت‌بخش و غیرقابل خدشه خواهد بود و شاهد خواهیم بود که جهان جدید چگونه شکل می‌گیرد و ما در مقابله با مشکلات مقاومت می‌کنیم و به پیشرفت خواهیم رسید.
وی گفت که ایران و ونزوئلا با یک دیدگاه مشترک درباره مسائل بین‌‌المللی متحد شده‌اند و هر دو قربانی اقدامات اجباری ایالات متحده و متحدانش هستند.
آقای مادورو تاکید کرد که تهران و کاراکاس راهبرد اقتصاد مقاومتی را شکل داده‌اند و برای گسترش آن تلاش می‌کنند.
وی از برقراری پرواز مستقیم تهران-کاراکاس از تاریخ ۲۷ سرطان خبر داد و گفت که این موضوع برای توسعه گردشگری دو کشور مفید است.
ابراهیم رییسی نیز در این نشست گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در عرصه سیاست خارجی به دنبال ارتباط با کشورهای مستقل بوده و ونزوئلا در مقابل تحریم‌های دشمنان و امپریالیزم ایستادگی کرده و مقاومت مثال‌زدنی داشته است.
ایران و ونزوئلا از سال ۲۰۲۰ همکاری خود را به ویژه در پروژه‌های انرژی گسترش داده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا