آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادث

امنیت ملی ۱۰ شهروند چینی را به جرم جاسوسی بازداشت کرد

روزنامه هندوستان تایمز گزارش کرده است که ریاست عمومی امنیت ملی کشور یک حلقه ۱۰ نفری از شهروندان چینی را در افغانستان به اتهام جاسوسی بازداشت کرده است.
به گزارش خبرگزاری دید، این حلقه ۱۰ نفری به همکاری اداره استخبارات پاکستان (آی‌‌اس‌آی) در افغانستان فعالیت می‌کردند و همچنان با اداره استخبارات چین نیز در ارتباط بودند.
در گزارش آمده است که منابع به این روزنامه اذعان داشته که چین از حکومت افغانستان خواسته است که از افشای این قضیه جلوگیری کند.

همچنان یک دیپلمات ارشد در کابل به هندوستان تایمز گفته است که دو تن از این بازداشت‌شده‌ها با شبکه حقانی نیز در ارتباط بوده‌اند.
طبق این گزارش، یک تن از این شهروندان چینی در منطقه شیرپور کابل یک رستورانت نیز دارد.
هندوستان تایمز تصریح کرده است که یک تن از بازداشت‌شده‌ها وظیفه داشته تا در مورد طالبان، القاعده و مسلمانان ایغور در کنر و بدخشان معلومات گرد‌آوری کند.
به اساس این گزارش، امرالله صالح معاون اول ریاست‌ جمهوری سفیر چین را در خصوص این قضیه احضار کرده و از وی خواسته است تا معذرت بخواهد و اعتراف کند که کشورش در افغانستان برخلاف قوانین بین‌المللی فعالیت کرده است.
همچنان آقای صالح هشدار داده است که اگر چین به خاطر این قضیه معذرت‌خواهی نکند، او دست به اعمال کیفری خواهد زد.
در گزارش اضافه شده است که این شهروندان چینی با همکاری آی‌اس‌آی می‌خواستند رهبران مسلمانان ایغور را در افغانستان از بین ببرند.
افغانستان با ایالت سیکیانگ چین، جایی که مسلمانان ایغور زند‌گی می‌کنند، سرحد مشترک دارد.
روزنامه هندوستان تایمز در گزارش خود افزوده است که این شهروندان چینی می‌خواستند، یک شاخه جعلی از جنبش اسلامی ترکستان شرقی را تاسیس کنند تا از این طریق این جنبش را تحت نفوذ خود قرار دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا