آخرین اخبارسیاستمنطقه

امنیت منطقه محور دیدار مقامات بلندپایه نظامی ازبیکستان و امریکا

خبرگزاری دید: رییس فرماندهی مرکزی قوای مسلح امریکا در سفری به تاشکند با مقامات بلندپایه این کشور در رابطه به تقویت همکاری‌ها و امنیت منطقه تبادل نظر کرد.

امنیت منطقه محور دیدار مقامات بلندپایه نظامی ازبیکستان و امریکا

ستاد فرماندهی مرکزی قوای مسلح امریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای از سفر مایکل کوریلا فرمانده این مرکز در رأس هیئتی به ازبیکستان خبر داد.
جنرال کوریلا در این بیانیه گفته است: اولویت من در اینجا برقراری روابطی بود که با ایجاد امنیت در منطقه به آن نیاز خواهیم داشت. ازبیکستان در منطقه پیشرو است و امنیت ازبیکستان امنیت منطقه است.
فرمانده سنتکام سفرش را سیاحت و گوش دادن به نظریات مقامات کشورهای منطقه و ماموریتش در ارزیابی امنیت منطقه خواند و گفت: من می‌خواهم از رهبران هر کشور در مورد تهدیدهایی که با آنها روبرو هستند، فاصله‌های موجود در روابط و مهم‌تر از همه، فرصت‌های پیشرو برای تقویت شراکت‌مان بشنوم.
وی افزود که در طول سفر دو روزه‌اش، مقامات دو کشور به دنبال فرصت‌هایی برای ارتش‌های‌شان بودند تا درس‌های آموخته‌شده از تجربه رزمی‌ طی یک دوره ۲۰ ساله را به اشتراک بگذارند.
این جنرال امریکایی در ادامه بیان داشت: موضوع دیگری که در مورد آن بحث کردیم تهدید ناشی از ایدیولوژی خشونت‌آمیز است، مشکلی که راه‌حل نظامی برای آن وجود ندارد. ما مشترکاً نگران گروه‌هایی هستیم که از این نوع ایدئولوژی حمایت می‌کنند.
جنرال کوریلا در دیدارش با مقامات ازبیکستانی به تهدید فزاینده کمپ «الحول» در شمال شرق سوریه اشاره کرده و وضعیت آن را همانند یک بمب ساعتی توصیف کرده است.
به گفته وی، در این کمپ، حدود ۵۷ هزار نفر از بیش از ۶۰ کشور جهان حضور دارند که بسیاری آن‌ها کودکان و عروس‌های داعش هستند.
وی رسیدگی به این چالش را نه نظامی، بلکه راه‌حل پایدار برای بازگرداندن افراد این کمپ به کشورهای اصلی شان و ادغام در جامعه خواند.
از سویی هم، گزارش‌ها از تاشکند حاکی است که مقامات نظامی امریکا و ازبیکستان در مورد ارتقای ابتکارات و برنامه‌ها با هدف تقویت صلح و ثبات، و نیز بازسازی اجتماعی-اقتصادی در افغانستان، از جمله اجرای پروژه‌های زیربنایی تمرکز کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا