آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

امیرخان متقی با مقامات امریکایی در قطر دیدار می‌کند

خبرگزاری دید: قرار است هیئتی از طا-لبان به ریاست امیرخان متقی اواخر ماه جاری میلادی با مقامات امریکایی در قطر دیدار داشته باشد.

همزمان با آغاز سفر تام وست نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان و رینا امیری، نماینده این کشور در امور زنان و حقوق بشر به دوحه، وزارت امور خارجه طا-لبان اعلام کرد که قرار است امیرخان متقی در هفته پیش رو به قطر سفر کند.

عبدالقهار بلخی سخنگوی این وزارت امروز پنج‌شنبه (۵ مرداد) در رشته توییتی نوشت که هیئتی از این گروه به ریاست امیرخان متقی در این سفر با مقام‌های امریکایی و قطر در دوحه گفت‌وگو خواهند کرد.

به گفته وی حذف نام برخی از مقام‌های طا-لبان از فهرست سیاه سازمان ملل، آزادسازی ذخایر ارزی و جلوگیری از نقض حریم‌ هوایی افغانستان در اولویت این دیدار قرار دارد.

پیشتر وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرده بود که نمایندگان این کشور تا چند روز دیگر با طا-لبان و متخصصان وزارتخانه‌های کلیدی آن‌ها در دوحه دیدار خواهند کرد.

پس از اعلام این دیدار ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت که دیدار نمایندگان این کشور با طا-لبان نشان‌‌دهنده تغییر در سیاست واشنگتن در قبال آن‌ها نیست.

پاتل روز گذشته گفت که واشنگتن براساس منافع خود با طا-لبان دیدار می‌کند.

این دیدار نمایندگان امریکا و طا-لبان در حالی انجام خواهد شد که یک عضو ارشد مجلس نمایندگان امریکا از تعامل واشنگتن با کابل انتقاد کرد و گفت که با وجود تعامل دولت امریکا، طا-لبان برخورد خود را بدتر کرده‌اند.

«مایکل مک‌‌کال» رییس کمیته‌ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا همچنین با انتقاد از سفر مقام‌های خارجی به افغانستان گفت که این سفرها به عادی‌سازی و مشروعیت‌بخشی حکومت طا-لبان کمک می‌کند.

مک‌کال در نامه‌ای که به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه‌ امریکا نوشته، گفته است که او به‌شدت مخالف سفر مقام‌های امریکایی به افغانستان تحت کنترول طا-لبان است.

در نامه‌ مک‌کال آمده است که از زمان خروج امریکا از افغانستان، هیچ مقام دولتی ایالات متحده به این کشور سفر نکرده است، اما هر هفته با نمایندگان طا-لبان در قطر ملاقات می‌کنند.

وی گفته است که این جلسات هفتگی فراتر از نیاز ایالات متحده در تعامل با طا-لبان است.

وی افزوده است: «این دیدارها نشان‌دهنده تغییر در امر شناسایی،‌ عادی سازی یا مشروعیت بخشیدن به طا-لبان نیست».

پیشتر وزارت خارجه‌ امریکا اعلام کرده بود که توماس وست و رینا امیری نمایندگان این کشور از ۲۶ تا ۳۱ جولای به قزاقستان و قطر سفر می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا