آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

امیرخان متقی بسته ماندن دارایی‌های افغانستان را از سوی امریکا فاقد دلیل منطقی خواند

خبرگزاری دید: سرپرست وزارت امور خارجه «امارت اسلامی» می‌گوید که جنگ طا-لبان با امریکا پایان یافته و مسدود نگه‌داشتن دارایی‌های افغانستان از سوی واشنگتن هیچ دلیل منطقی ندارد.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طا-لبان در گفت‌وگو با رسانه چینی «سی.آر.آی» گفت که افغانستان با امریکا درگیر نبرد نظامی نیست؛ بنابراین مسدود ماندن پول‌های افغانستان از سوی امریکا منطق ندارد.
او افزود: «در اسرع وقت باید پول‌های افغانستان آزاد شود. امریکایی‌ها با ما مخالفت نظامی ندارند، دلیل مسدود کردن این پول‌ها چیست؟ این پول‌ها مربوط مجاهدین نیست؛ بلکه متعلق به مردم افغانستان است».
سرپرست وزارت خارجه طا-لبان همچنین گفت که بحران کنونی افغانستان به زمان حضور نظامیان امریکایی در کشور برمی‌گردد.
او با اشاره به پایان جنگ امریکا و طا-لبان گفت که بر اساس توافق دوحه، دوطرف به صلح رسیده‌اند و مسدود ماندن پول‌های افغانستان دلیل منطقی ندارد.
امیرخان متقی پیش از این نیز در نامه‌ای به اعضای کانگرس امریکا نوشته‌بود که بزرگ‌ترین چالش پیش روی افغانستان ناامنی مالی است و ریشه‌های این نگرانی به مسدود کردن دارایی‌های مردم ما توسط دولت امریکا بازمی‌گردد.
دارایی‌های مسدودشده افغانستان توسط امریکا حدود ۱۰ میلیارد دالر تخمین زده شده‌ است.
امریکا می‌گوید تا زمانی که طا-لبان پیش‌شرط‌های جهان برای تشکیل دولت فراگیر، آموزش دختران، کار زنان و حقوق اقوام و اقلیت‌ها و نیز قطع روابط خود با گروه‌های تروریستی را برآورده نکنند، این دارایی‌ها آزاد نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا