آخرین اخبارافغانستانزنانسیاست

امیری: آنچه طا-لبان انجام می‌دهند تصویر اسلام را آسیب می‌زند

خبرگزاری دید: نماینده ویژه امریکا در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان گفته است که وضع محدودیت‌های جدید بر زنان از سوی طا-لبان اقدام سیاسی و ایدیولوژیک است، نه دینی.


رینا امیری نماینده ویژه امریکا در امور حقوق زنان و دختران در افغانستان در مصاحبه‌ای بار دیگر بر تعهد ایالات متحده برای حمایت از زنان افغان تاکید کرد.
این مقام امریکایی با اشاره به محدودیت‌های تازه وضع شده از سوی طا-لبان گفته است:‌ آن‌ها [طا-لبان] می‌گویند که این کارشان به خاطر دین مقدس اسلام است. آنها می‌گویند به خاطر فرهنگ است. اما اگر در طول تاریخ افغانستان نظر بیندازید، هیچ دوره‌ای نبوده است که یک حکومت پالیسی را مبنی بر حذف ۵۰ در صد جمعیت از تحصیل و کار را وضع کرده باشد.
وی گفته که این دستور نه تنها زنان را تهدید می کند، بلکه کودکان و مردان را نیز تهدید می کند، زیرا کمک های بشردوستانه را در معرض خطر قرار می‌دهد.
امیری علاوه کرد که برخلاف ادعای طا-لبان، تمام کشور‌های اسلامی به شمول سازمان همکاری اسلامی که عربستان سعودی نیز عضو آن است، گفته اند که آنچه در افغانستان «زیر نام اسلام انجام می‌شود، بر ضد اسلام است».
به گفته وی، دستور طا-لبان مبنی بر تعلیق تحصیل زنان و دختران در پوهنتون‌ها و ممنوعیت کار آنان در سازمان‌های غیرحکومتی خلاف آموزه‌های اساسی اسلام است که بر «شفقت و عطوفت و مراقبت از فقرا» بنا یافته است.
امیری همچنین گفته که با هر کشور با اکثریت مسلمان به شمول عربستان سعودی، امارات متحده عرب، قطر و مالیزیا که صحبت کرده است، مقامات این کشور‌ها گفته اند:‌ آنچه طا-لبان انجام می‌دهند، تصویر اسلام را در همه جا آسیب می‌رساند.
این مقام امریکایی دیدگاه عربستان سعودی را بازتاب داده و گفته که این کشور تلاش می‌کند تا محدودیت‌ها بر زنان را بردارد و تا سال ۲۰۳۰ میلادی،‌ زنان در آن کشور بتوانند به طور کامل در فعالیت‌های اقتصادی سهم بگیرند.
امیری خاطرنشان کرده است:‌ آنچه طا-لبان انجام می‌دهند برای افغانستان کاملاً ویرانگر است. آنها افغانستان را در آستانهٔ فاجعه قرار می‌دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا