آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانسیاست

امیری: تنها آموزش دختران مبنای به رسمیت شناختن طا-لبان نیست

خبرگزاری دید: رینا امیری نماینده ویژه امریکا در امور حقوق زنان در افغانستان در مجمع دوحه تاکید کرده که صرف اجازه تحصیل به زنان و دختران، مبنایی برای به رسمیت شناختن طا-لبان نخواهد بود.

امیری که در زمینه چالش‌های موجود در بخش آموزش زنان و دختران در افغانستان صحبت می‌کرد، تصریح کرده است: ما از اصطلاح عادی‌سازی استفاده می‌کنیم، نه به رسمیت شناختن، و این صرفاً تصدیق آموزش به دختران برای به رسمیت شناختن نیست. این روندی است که در آن ما در حال هماهنگی با بقیه جامعه بین‌المللی هستیم و باید کارهای زیادی انجام شود تا طا-لبان به آن نوع عادی‌سازی که به دنبال آن هستند، دست یابند.

او بر ضرورت گفت‌وگو با زنان و مردان افغانستان در داخل و خارج از کشور در مورد مطالبات آنان برای تحصیل و سایر حقوق تاکید کرده است.

امیری از عدم تمایل طا-لبان به چنین گفت‌وگوهایی ابراز ناامیدی کرده و گفته است: ما مدام از طا-لبان مشاهده کرده‌ایم که آن‌ها تمایلی به انجام این گفت‌وگو ندارند.

رنگینه حمیدی وزیر پیشین معارف نیز مدارس و مساجد را به عنوان مکان‌های بالقوه جایگزین آموزشی پیشنهاد کرده و بر اهمیت تغییر طرز فکر برای تقویت همکاری بین سیستم‌های مختلف آموزشی تاکید کرده است.

او افزوده است: در این جلسه آموزش آنلاین، اصناف زیرزمینی و روش‌های سنتی نیز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

رویا محبوب رهبر گروه دختران ربات‌ساز افغانستان، بر لزوم ایجاد محیط‌های امن‌تر برای آموزش زنان و بر پذیرش فضاهای تحت رهبری زنان در مناطق خاصی از افغانستان تأکید کرده است.

گفتنی است که مجمع دوحه روز گذشته در قطر با حضور کارشناسان مختلف نشستی در رابطه به آموزش زنان و دختران در افغانستان برگزار کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا