آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

علمای سه کشور در اندونیزیا:

انتحاری در اسلام جای ندارد/ از تلاش‌های صلح افغانستان حمایت می‌کنیم

خشونت و تروریزم باید با هیچ دین، ملت، تمدن و قوم ارتباط داده نشود، چون افراطیت خشونت بار و تروریزم که در آن حملات انتحاری و خشونت علیه افراد ملکی شامل می‌باشد، در تصادم با اصول دین مقدس اسلام قرار دارد


نشست شورای علمای افغانستان، پاکستان و اندونیزیا که در شهر بوگور برگزار شده است، با نشر اعلامیه‌ای از تلاش‌های صلح افغانستان حمایت کرده است.

در این اعلامیه با استناد به نص صریح قرآن شریف، علمای سه کشور با حمایت از صلح در افغانستان تاکید کردند که راه رسیدن به صلح گفت‌وگو است و علما می‌کوشند که در رسیدن به صلح نقش پررنگ‌تری بازی کنند.

به گزارش خبرگزاری دید، در اعلامیه نشست مشترک علمای دینی سه کشور آمده است که این نشست از تلاش‌های صلح حمایت کرده و کوشش می‌کند که با ایجاد زمینه‌های گفت‌وگو راه را برای رسیدن به صلح هموار کند.

در این اعلامیه، علمای سه کشور حملات انتحاری را حرام دانسته و گفته‌اند که در این‌گونه اعمال در اسلام جایی ندارد.

در این نشست اعلامیه ذیل صادر شده است:

«ما علمای جمهوری اسلامی افغانستان، جمهوری اندونیزیا و جمهوری اسلامی پاکستان به تاریخ ۱۱ می سال ۲۰۱۸ که مطابق است به تاریخ ۲۵ شعبان سال ۱۴۳۹ هجری قمری، در شهر بوگور اندونیزیا در کنفرانس سه جانبه اشتراک نموده و روی آن تهدیدات بحث نمودیم که برادران و خواهران مسلمان ما در افغانستان و نقاط دیگر جهان، به آن مواجه‌اند.

با اتباع از اصول وحدت و همبستگی و همچنان در روشنی برادری و اخوت، ما در افغانستان، پاکستان و تمام جهان اسلامی متعهد به تامین صلح بوده و بر آن تاکید مینمایم.

با در نظر داشت حقایق فوق‌الذکر در این کنفرانس بر موضوعات ذیل توافق نمودیم:

  1. اسلام دین صلح، تحمل و اعتدال است. کلمه اسلام از سلام اخذ گردیده است که به معنی صلح و نجات می‌باشد. مسلمانان واقعی باید از ترحم و مهربانی کار بگیرند.
  2. پیام اساسی اسلام مبنی بر صلح، ترحم و مهربانی است. به همین منظور ما از پیام پاکستان (فتوی متفقه ۱۸۰۰ تن از علمای پاکستان) از قطعنامه‌های علمای افغانستان و تمام ابتکارات و قطعنامه‌های صادر شده از جانب جهان اسلام حمایت می‌نمایم که بر صلح و اخوت اسلامی پافشاری نموده و خشونت و تروریزم را تقبیح نموده‌اند.
  3. صلح امر الهی است و بر هر مسلمان واجب است که در زندگی، گفتار و کردار معنوی خویش از این امر متابعت نماید. تمام مشکلات میان مسلمانان باید در روشنی قرآن کریم و سنت نبوی حل و فصل گردد. ما علما به همین منظور از پیشنهاد اخیر صلح دولت جمهوری اسلامی افغانستان که از سوی رییس جمهوری اسلامی افغانستان محمد اشرف غنی در فبروری ۲۰۱۸ کنفرانس دوم پروسه کابل اعلان گردید، حمایت و تشکر می‌نماییم. ما همچنان از کشورهای منطقه، جهان اسلام و جامعه جهانی سپاسگزاری می‌کنیم که از روند صلح افغانستان حمایت خویش را اظهار نموده‌اند.
  4. با در نظر داشت این‌که شرایط لازم برای صلح در افغانستان مهیا گردیده است، بر تمام جناح‌های دخیل صدا می‌کنیم که مذاکرات مستقیم را آغاز نمایند. زیرا، مشاوره برای حل صلح‌آمیز یک امر دینی است و در آیات مختلف قرآن کریم مثل سوره الشوری ایه ۴۲ و ۳۸ برآن تأکید گردیده است و مشوره کار مؤمنان نیکوکار شمرده شده است.
  5. منحیث وارثین پیامبر صلی الله علیه وسلم و مفسرین قرآن و محدثین، علماء در جامعه اسلامی برای حفظ ماهیت واقعی اسلام نقش اساسی دارند، این میراث واقعی پیامبر صلی الله علیه وسلم است که برا اساس آن رحمت اللعالمین توصیف گردیده است. ما به همین منظور به این امانت بسا بزرگ شانه داده‌ایم تا با توجه به اصول اخلاقی اسلام برای اخوت اسلامی و اخوت انسانی کار کنیم
  6. علماء منحیث ورثه الانبیاء وظیفه دارند که برای ارتقای ارزش‌های جهانی دین مقدس اسلام مثل صلح، تحمل و عدالت اجتماعی کار کنند و همچنان مردم را تشویق نمایند که در زندگی خویش این اصول را معیارات اساسی و رهنمودی قرار دهند.
  7. علمای امت اسلامی و بالاخص علمای اندونیزیا، افغانستان و پاکستان از تمام مشکلات و تهدیداتی که کشورهای اسلامی با آن روبرو اند با خبر هستند و می‌توانند برای صلح و همبستگی در جهان اسلام و به شکل خاص در افغانستان فعالانه نقش داشته باشند.
  8. رهنمودها و موعظه‌های مؤثر علماء که مبنی بر احکام مقدس قرآن و ارشادات نبوی باشند مانند این اصل که رسول الله صلی الله علیه و سلم به پیگیری راه اوسط و میانه ترجیح می‌داد و معیار زندگی خویش را وسطیت ساخته بود، راه درست و خوبتر برای مسلمانان نیز همین راه می‌باشد، طوری‌که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده است: اعمال نیک را به شکل مناسب و با اخلاص و اعتدال انجام دهید، دایم راه میانه را اختیار نمایید و در رفتار نیز از اعتدال کار بگیرید تا به مقصد خویش که جنت است برسید.(سَدِّدُوا وَقَارِبُوا، وَاغْدُوا وَرُوحُوا، وَشَىْءٌ مِنَ الدُّلْجَةِ‏.‏ وَالْقَصْدَ الْقَصْدَ تَبْلُغُوا ‏”‌‏.‏ بخاری جلد هشتم، حدیث ۴۷۰)
  9. ما یک بار دیگر پافشاری می‌نماییم که خشونت و تروریزم باید با هیچ دین، ملت، تمدن و قوم ارتباط داده نشود، چون افراطیت خشونت بار و تروریزم که در آن حملات انتحاری و خشونت علیه افراد ملکی شامل می‌باشد، در تصادم با اصول دین مقدس اسلام قرار دارد.
  10. منحیث یک خانواده امت اسلامی، ما از روند همه جانبه صلح حمایت می‌نماییم و آماده هستیم که در این روند فعالانه همکاری نماییم. (تلخیص شد)
  11. در این بخش ما از تلاش‌های علمای افغانستان و پاکستان که برای صلح و برادری میان مردم و حکومت‌های دو کشور در روشنی قرآن و سنت و بر اساس تعالیم اسلامی انجام می‌دهند، حمایت می‌کنیم.
  12. در پایان ما از دولت اندونیزیا سپاسگزاری می‌نماییم که به شکل مخلصانه بین علمای سه کشور و جهان اسلامی این پروسه همکاری را آغاز نموده و در آینده نیز از آن حمایت می‌کند.

بوگور، ۱۱ می سال ۲۰۱۸ و ۲۵ شعبان سال ۱۴۳۹ هجری قمری

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا