آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستصلح

انتخابات؛ آیا اعتمادها احیا خواهد شد؟

برخی نامزدان به طبل تشنج و شورش می‌زنند که این خطرناک‌تر از ناامنی و پدیده‌آورنده نابسامانی‌های فزیکی و ذهنی می‌شود.

پروسه انتخابات؛ روند مردم‌سالاری که بر اساس آن شهروندان یک کشور برای انتخاب زعیم (رییس جمهور) به‌ پای صندوق‌های رای می‌روند و با اراده خود برای سرنوشت کشور و آینده شان تصمیم اتخاذ می‌نمایند. بدون تردید انتخابات یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در نظام مردم‌سالاری و قانونمند است که شهروندان با استفاده از رای خود، شخص و یا اشخاصی را برای مدت معین برای اداره امور مملکت انتخاب می‌کنند.
در این روند مردم‌سالارانه، مردم‌محور و دمکرات‌پرور، دنبال کنندگان بیشتر دنبال کننده ایده‌ها و باورهای اصیل خود هستند و بر اساس آن سرنوشت خود را در راستای آبادانی کشور و شگوفایی و اقتصادی آن انتخاب می‌کنند. سنخیت این روند با دموکراسی خواه در هر کشوری، می‌تواند «تغییر» ایجاد کند و یک جامعه برخاسته از متن توده‌ها را به‌میان بیاورد.
پروسه انتخابات اما در افغانستان دیر زمانیست که برگزار می‌شود و با آنکه شهروندان برای سهیم شدن در این روند، رای می‌دهند، ولی هرازگاهی روند انتخابات با مشکلات و تشنجات همراه بوده که ایده‌ها و تفکرات مردم‌سالاری را غیرملموس ساخته است.
انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ که طی آن اراده و ایده مردم افغانستان پامال شد و در کنار آن انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته که از پرچالش‌ترین انتخابات‌ها بود و طی آن اراده مردم با پول و مبادلات تجارتی تبادله شد. در نتیجه این انتخابات‌ها به «گند» کشیده شد و واژه «مشمئز» را پدید آورد که نتیجه آن بی‌اعتمادی گسترده مردم نسبت به این پروسه مهم گردید.
در ششم میزان سال جاری چهارمین انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور برگزار شد و نزدیک به ۳ میلیون تن از شهروندان کشور به‌پای صندوق‌های رای رفتند و رای دادند. اما نگرانی‌ها بیشتر بر این ناحیه متمرکز بود که مبادا سریال انتخابات ۲۰۱۴ و انتخابات پارلمانی سال گذشته مجدداً به‌نشر برسد. ولی به‌دور از تصور اکثریت و انتظار اقلیت، انتخابات ریاست جمهوری در یک فضای مسالمت‌آمیز، امن و شفاف برگزار شد و با آن که مشکلات کوچکی در این فرایند وجود داشت، اما اتفاق نادری بود در تاریخ انتخابات‌های افغانستان.
با این حال، صبح امروز رییس کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که از سوی «تیم تقلب» تهدید به‌مرگ شده است، زیرا به گفته وی بازار تقلب را برای آنان کساد و به درخواست‌های شان پاسخ منفی داده است.
باید گفت که کمیسیون انتخابات با مدیریت جدیدش توانست یکبار دیگر ممثل اراده مردم و احیای اعتماد از دست رفته آنان باشد و از سویی هم دست مافیای تقلب و تخلف را از این روند کوتاه کرد. در چنین وضعیتی که کمیسیون انتخابات، دمار از روزگار متقلبان درآورده، نیاز است تا مردم افغانستان به‌ویژه نامزدان از موقف و موضع کمیسیون حمایت کرده و شعارهای مردم‌سالاری را در عمل پیاده کنند.
از سویی هم، برخی نامزدان به طبل تشنج و شورش می‌زنند که این خطرناک‌تر از ناامنی و پدیده‌آورنده نابسامانی‌های فزیکی و ذهنی می‌شود. در چنین شرایطی که افغانستان بر اساس دسیسه‌های پیدا و پنهان در گودال مشکلات گیر کرده، نجات از منجلاب و مشکلات نیازمند اراده جمعی و وحدت فکری و دوری از دسیسه‌های بیگانگان خواهد بود.
در حال حاضر به‌خوبی مشاهده می‌شود که نهادهای ملی و بین‌المللی اعم از سفارت‌خانه‌ها و کشورهای ذیدخل در قضایای افغانستان از روند انتخابات راضی هستند و از شفافیت آن اطمینان می‌دهند و اعتمادم مردم و سیاسیون افغانستان می‌تواند بازوان کمیسیون باشد.

نویسنده

سید الیاس احمدی_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا