آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

انتخابات؛ ارگ زمینه دخالت خارجی‌‏ها را فراهم می‏‌کند

انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ را به یاد داریم. پس از جنجالی شدن نتایج انتخابات میان دو تیم انتخاباتی، حکومت وحدت ملی به رهبری اشرف غنی و داکتر عبدالله با وساطت یا بهتر بگویم با دخالت امریکایی‌ها به میان آمد

محمد اشرف غنی نامزد دسته انتخاباتی« دولت ساز» زمینه دخالت خارجی‌ها را در پروسه انتخابات و سیاست افغانستان فراهم می‌کند – کرده است. جان باس سفیر ایالات متحده امریکا برای افغانستان، باری در خصوص پروسه عزل و نصب واکنش نشان داده بود و اکنون به گونه تلویحی به آقای غنی گفته است که نباید از امکانات دولتی استفاده انتخاباتی صورت بگیرد. این در حالی است که شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و جناح‌های سیاسی غنی را متهم می‌کنند که از امکانات دولتی بهره‌برداری انتخاباتی می‌نماید.
حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور نیز روز جمعه ۲۸ (سرطان) گفت که امریکایی‌ها نباید در مسایل سیاسی کابل دخالت کند. دخالت خارجی‌ها امر قابل قبول نیست، درست. اما آقای کرزی درعین حال، باید از آقای غنی بخواهد که زمینه این دخالت‌ها را میسر نکند.
انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ را به یاد داریم. پس از جنجالی شدن نتایج انتخابات میان دو تیم انتخاباتی، حکومت وحدت ملی به رهبری اشرف غنی و داکتر عبدالله با وساطت یا بهتر بگویم با دخالت امریکایی‌ها به میان آمد. حکومتی که شکل‌گیری آن حداقل برای مردم دور از انتظار بود. خاطرات انتخابات آن دوره هنوز یادمان نرفته است که بار دیگر زمینه این طوری فراهم گردیده است که امریکایی‌ها دخالت کنند. نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نسبت به عملکرد کمیسیون‌های انتخاباتی به ویژه کمیسیون انتخابات نیز معترض‌اند. گروه حمایت از انتخابات از غنی و عبدالله خواسته است که از استقلالیت نهادهای انتخاباتی اطمینان دهند.
ارگ نباید فراموش کند که دخالت خارجی‌ها بار دیگر در روند انتخابات پذیرفتنی نیست. دخالت خارجی‌ها بدون شک که مشروعیت انتخابات را زیر سوال می‌برد و به اشاعه باور گروه طالبان نیز کمک می‌کند. طالبان مدام گفته‌اند که انتخابات یک روند نمایشی و امریکایی است. حتا از مردم خواسته‌اند که در این پروسه شرکت نکنند. چنانچه نامزدان می‌گویند ارگ از امکانات دولتی استفاده ننماید و در امور کاری نهادهای انتخاباتی دست اندازی نکند. یک عضو ارشد کمیسیون انتخابات چندی پیش فاش کرد که ارگ از اقدامات غیر قانونی در کمیسیون حمایت می‌کند. این عضو کمیسیون اعلام کرد در این زمینه اسناد نیز دارد.
اگر قرار باشد خارجی‌ها از همین اکنون در مسایل انتخاباتی دخالت کنند، باید دست از مشروعیت انتخابات بر داریم. هر چند که دخالت خارجی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته خیلی مشهود است، اما خوب است که بار دیگر این انتفاق پیش نیاید. با این وجود تمام اینها وابسته به اقدامات ارگ و کمیسیون‌های انتخاباتی است.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا