آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

انتخابات؛ برای کمیسیون و حکومت برگزاری مهم بود نه ماهیت

کمیسیون انتخابات طوری انتخابات را به اجرا گذاشت که باور مردم بیشتر از هر زمان دیگر نسبت به پروسه انتخابات آسیب دید. رهبری کمیسیون انتخابات به حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رای پاسخ مناسب ارایه نکرد. برخی از منابع می‌گویند که برخورد کمیسیون انتخابات، با انتخابات مجلس نمایندگان عمدی است.


سرانجام سومین دور از انتخابات پارلمانی روز ۲۸ میزان در کشور برگزار شد. همین روز گذشته نیز در بسیاری از نقاط کشور انتخابات پارلمانی در جریان بود. اوضاع و احوال انتخابات مجلس نمایندگان به خوبی این باور را تقویت می‌کند که برای کمیسیون انتخابات و حکومت وحدت ملی صرف برگزاری انتخابات مهم است، نه چگونگی برگزاری آن.
رهبری کمیسیون انتخابات بارها اعلام کرده بود که این نهاد تمامی آماده‌گی‌ها را برای برگزاری انتخابات دارد و آماده است که به گونه سالم و شفاف انتخابات مجلس نمایندگان را اجرا کند.
بسته ماندن مراکز رای‌دهی به روی رای دهنده‌گان، کم بود اوراق رای‌دهی، عدم استفاده درست از دستگاه‌های بایومتریک از عمده ترین مشکلاتی است که در انتخابات پارلمانی ۲۸ میزان تجربه شد.
کمیسیون انتخابات طوری انتخابات را به اجرا گذاشت که باور مردم بیشتر از هر زمان دیگر نسبت به پروسه انتخابات آسیب دید. رهبری کمیسیون انتخابات به حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رای پاسخ مناسب ارایه نکرد. برخی از منابع می‌گویند که برخورد کمیسیون انتخابات، با انتخابات مجلس نمایندگان عمدی است.
براساس اظهارت ناظرین انتخابات، بسیاری از کارمندان کمیسیون انتخابات استفاده از دستگاه‌های بایومتریک را بلند نبودند. این موضوع نشان می‌دهد که کل دغدغه کمیسیون انتخابات تنها برگزاری انتخابات است.
مردم در وصف نگرانی‌های امنیتی، با شور و شوق فراوان پای صندوق‌های رای رفتند و از حق رای شان برای تحکیم دمکراسی و تعیین سرنوشت شان استفاده کردند. کمیسیون انتخابات نباید با انتخابات این گونه برخورد می‌کرد.
افکار عمومی کشور اندک-اندک داشت رسوایی انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ را فراموش می‌کرد. اما انتخابات ۲۸ میزان یک بار دیگر نابسامانی‌های انتخابات گذشته را تازه کرد.
حتی کمیسیون انتخابات پذیرفته است که انتخابات مجلس نمایندگان را نتوانسته به درستی مدیریت کند. نهاد‌های ناظر بر انتخابات، کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی، نیروهای سیاسی و مردم می‌گویند که کمیسیون با این پروسه برخورد غیر مسئولانه کرده است.
به باور نویسنده، کوتاهی و کاستی‌های کمیسیون انتخابات از آدرس کمیسیون قابل توجیه نیست. کمیسیون انتخابات فرصت داشت تا آماده‌گی‌هایش را برای برگزاری یک انتخابات درست و سالم بگیرد. هرگاه از کمیسیون انتخابات خواسته می‌شد که در فلان مورد باید کاری شود، کمیسیون خیلی سریع می‌گفت که فرصت نداریم.
بعد از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری دور گذشته، انتظار می‌رفت که کمیسیون انتخابات سومین دور انتخابات مجلس نمایندگان را به گونه قناعت بخش انجام بدهد.
رهبران و احزاب سیاسی در یک سال اخیر بارها کمیسیون انتخابات و حکومت را هشدار داده و تاکید می‌کردند که اگر انتخابات به گونه قابل قبول برگزار نشود، برای حیات سیاسی کشور پیامدهای بسیار ناگوار خواهد داشت.
اکنون اعضای ارشد پیشین کمیسیون انتخابات می‌گویند که مدیریت انتخابات از توان کمیسیون کنونی نبوده است.
با این وجود، کمیسیون انتخابات باید در مرحله بررسی و شمارش آرا، دقت بیشتر کند. اوراق رای‌دهی باید به گونه دقیق شمارش شود. دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد « یوناما» در کابل تاکید کرده که اوراق رای‌دهی باید شمارش دقیق شود.
جلال فرامرز- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا