آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستصلح

انتخابات؛ تأخیر در اعلام نتایج، فرصت یا چالش؟

نیاز است که دنباله‌رو ذهنیت‌های بحران‌زا نباشم و از تصمیم کمیسیون انتخابات حمایت کنیم. چون که تاکنون درخشش خوبی در عرصه شفافیت و بی‌طرفی داشته است.

قرار بود که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری به‌تاریخ ۲۷ میزان اعلام شود، ولی کمیسیون مستقل انتخابات به‌تازگی از تأخیر در اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری خبر داده و از این بابت معذرت خواسته است.
گفته می‌شود که موضوعات مهم و عظیم کار کمیسیون، مدیریت زمان و تامین شفافیت در روند جمع‌بندی نتایج بود، اما با وجود چالش تخنیکی به‌ویژه به‌‌دلیل تامین شفافیت، کمیسیون نتوانست که نتایج ابتدایی را طبق تقویم انتخاباتی در زمان معین آن اعلام کند.
به نقل از کمیسیون، اطلاعات بایومتریکی ۲۳ هزارو ۱۷۶ دستگاه بایومتریک به سرور مرکزی انتقال یافته و به تعداد دو هزارو ۸۸۸ دستگاه بایومتریک به ‌دلیل روشن نشدن، شکستن شیشه‌ در روز انتخابات، عدم عکس برداری و دلایل دیگر قرنطین گردیده بود که اکنون از قرنطین کشیده شده و در حضور مشاهدین و ناظرین بررسی و اطلاعات آن‌ها به سرور انتقال می‌یابد.
با این حال، اکثر نهاد‌ها و نامزدان به‌ویژه شورای نامزدان ریاست جمهوری، رییس جمهور غنی و برخی نهادهای ملی و بین‌المللی تأخیر در اعلام نتایج ابتدایی را چالش نه، بلکه فرصت برای شفافیت در این روند خوانده و گفته‌اند که شفافیت نباید قربانی سرعت شود.
محمد اشرف‌غنی رییس حکومت وحدت ملی و یکی از نامزدان ریاست جمهوری می‌گوید که از تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات مبنی بر تعویق اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری احترام می‌گذارد. در همین حال، رحمت‌الله نبیل رییس تیم امنیت و عدالت و عضو شورای نامزدان ریاست جمهوری روز سه‌شنبه در نشست خبری گفت که در اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات نباید شفافیت قربانی سرعت شود. آقای نبیل افزود: یک هفته دو هفته تأخیر ما را نگران نکند که چرا نتوانستیم در روز معین اعلام کنیم، زیرا اثرات آن (عجله کردن) در آینده ویران‌گرتر و جدی‌تر خواهد بود.
در چنین وضعیتی به‌نظر می‌رسد که اکثر نامزدان و نهادهای ملی و بین‌المللی به ‌شمول سفارت‌خانه‌ها از روند کاری کمیسیون انتخابات راضی هستند. سفارت جمهوری اسلامی ایران، سفارت امریکا، سفارت روسیه، نهادهای ناظر داخلی و بین‌المللی، یوناما، اتحادیه اروپا و دیگر نهادها از مراجعی هستند که از نزدیک روند انتخابات را مشاهده کرده و از شفافیت کامل در آن سخن می‌گویند.
موضوعی که در این بحث تعمق‌پذیر است، شرایط موجود افغانستان می‌باشد. زیرا در حال حاضر برخی ولایت‌های افغانستان در آتش تاریک‌اندیشی می‌سوزد و با آن که به‌همت نیروهای قهرمان امنیتی و دفاعی کشور امنیت در این ولایت‌ها تأمین و انتخابات برگزار گردید، ولی همانگونه که انتقال مواد انتخاباتی با مشکلاتی همراه بود، بازگرداندن آن نیز به‌خاطر ناامنی و ضعب‌العبور بودن مسیرها، گذر از هفت خوان رستم است که نمی‌شد اعلام نتایج ابتدایی را در زمان معیین شاهد بود.
باید یادآور شد همانگونه که کمیسیون انتخابات دلیل تأخیر را تمرکز بر شفافیت خوانده و در کنار آن نامزدان و نهادهای ناظر ملی و بین‌المللی تأخیر را فرصتی برای شفافیت بیشتر عنوان کرده‌اند، نیاز است که دنباله‌رو ذهنیت‌های بحران‌زا نباشم و از تصمیم کمیسیون انتخابات حمایت کنیم. چون که تاکنون درخشش خوبی در عرصه شفافیت و بی‌طرفی داشته است.

نویسنده

سید الیاس احمدی_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا