آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستصلح

انتخابات؛ روند ملی در گرو آشفتگی سیاسی

برخی طرف‌ها از رفتن انتخابات به دور دوم گفته‌اند که به نظر می‌رسد چنین خواستی بیشتر در راستای سبوتاژ روند انتخابات بوده و برخی طرف‌های در پی ماهی گیری از آب گل آلود کنونی هستند.

هنوز که بیش از ۴ ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشور می‌گذرد، نتیجه آن معلوم نیست و مردم نیز گویا آن را به عنوان جزوی از یک تجربه تاریخی به بایگانی سپرده‌اند. امروز نیز پس از انتظارهای طولانی مردم، کمیسیون شکایات انتخاباتی فقط به اعلام نتیجه بررسی‌های شکایات بسنده کرد و دوباره مردم را به اصطلاح «پشت نخود سیاه» فرستاد.
اعلام نتیجه نهایی انتخابات تنها انتظاری است که مردم از کمیسیون‌های انتخاباتی دارند و از توپ بازی خسته شده‌اند.
امروز کمیسیون شکایات انتخاباتی اعلام کرد که ۱۳۷ هزار رای به تفتیش ویژه می‌رود و بدون شک چند هفته یا ماه دیگر نیز کمیسیون انتخابات با تفتیش ویژه این آرا مردم را در انتظار خواهد نشاند.
حال پرسشی که ایجاد می‌شود این که است که چرا کمیسیون‌های انتخاباتی کشور نتوانستند نتیجه نهایی کمتر از ۲ میلیون رای را در بیش از ۴ ماه اعلام کنند.
به نظر می‌رسد این تاخیر بیشتر سیاسی است تا تخنیکی چون اگر بحث تخنیکی در میان باشد، با گذشت چند روز و کار روی نقطه معیوب، مشکل رفع شده و سیستم به راه می‌افتد. اما آشفتگی سیاسی در کشور سبب آن شده که نتیجه انتخاباتی دو میلیونی این قدر میان دو کمیسیون در رفت و آمد باشد.
انتخابات ۶ میزان از چند جهت آسیب پذیر بود. ناامنی، روند صلح، اختلافات سیاسی، دو سره بودن حکومت، فساد پر سابقه در روند انتخابات و اعتراض‌های به جا و بی جای احزاب سیاسی.
ارگ از سوی سپیدار و سپیدار از سوی ارگ متهم به دخالت در روند انتخابات شده این پروسه را این قدر طولانی کرد. اگر نتیجه انتخابات اعلام نشود و کمیسیون‌های انتخاباتی نتوانند از آشفتگی سیاسی عبور کنند، بدون شک موضع نظام در برابر گروه‌های تروریستی تضعیف شده و در آن صورت با یک حکومت ضعیف، عجله امریکا برای خروج و هیولای تروریزم مواجه خواهیم بود که به هیچ عنوان به سود کشور نیست.
برخی طرف‌های از رفتن انتخابات به دور دوم گفته‌اند که به نظر می‌رسد چنین خواستی بیشتر در راستای سبوتاژ روند انتخابات بوده و برخی طرف‌های در پی ماهی گیری از آب گل آلود کنونی هستند.
اکنون چنین می‌پندارم که باید هرچه زودتر نتیجه انتخابات اعلام شود تا حکومت در روند صلح، چانه زنی بر سر نظام و ارزش‌های آن و همچنان همراهی جامعه جهانی موفق باشد.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا