آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستصلح

انتخابات؛ ساحات امن و ناامن را مشخص کنید!

برخی از نامزدان انتخابات و مخالفان سیاسی محمد اشرف غنی نامرد دسته انتخاباتی« دولت ساز» اعتراض کردند که ریاست جمهوری برخی از مناطق را به گونه عمدی برای ضربه زدن به رقیبانش ناامن می‌سازد.

با گذشت هر روز به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نزدیک تر می‌شویم. قرار است در ششم ماه میزان سال روان انتخابات ریاست جمهور برگزار شود. اکنون کمیسیون مستقل انتخابات باید ساحات امن و ناامن را مشخص کند و گزارش دهد. چندی پیش کمیسیون اعلام کرد که بیش از دو هزار مرکز رای دهی به علت ناامنی در روز انتخابات بسته خواهد بود. ناامنی از چالش‌های جدی انتخابات در افغانستان محسوب می‌گردد. کمیسیون انتخابات در همکاری با نهادهای امنیتی و دفاعی کشور در مدت زمان باقی مانده ساحات امن و ناامن را مشخص بسازد. وزارت مالیه اعلام کرد که بودجه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تامین است. اکنون این نگرانی حل شده است.
این روزها همزمان با بحث برگزاری انتخابات، گفت‌وگوهای صلح با گروه طالبان نیز جریان دارد. حرف مقامات ایالات متحده امریکا این است که روند صلح پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باید به نتیجه برسد و منجر به یک توافق سیاسی با طالبان شود. واقعیت این است که گفت‌وگوهای صلح برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را در ششم ماه میزان اندکی تضعیف کرده است. گمانه‌زنی هایی وجود دارد که برای امریکا صلح اولویت است تا انتخابات. هر چند امریکایی‌ها عجله دارند تا با طالبان به توافق برسند اما، هیچ تضمینی هم وجود ندارد که این گفت‌وگوها دچار شکست نشود و بدون کدام نتیجه ملموس به پایان نرسد. پروسه صلح از این جهت هم مهم است که نگاه طالبان نسبت به پروسه انتخابات تخریبی است. گروه طالبان تاکنون در تمام انتخابات‌ها دست به سبوتاژ این روند دمکراتیک زده و گفته‌اند که انتخابات یک روند نمایشی و امریکایی است.
تاکنون طالبان در باره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دور جدید چیزی نگفته‌اند و احتمالاً حرف و حدیث شان همان است که انتخابات یک فرایند نمایشی است.
برخی از نامزدان انتخابات و مخالفان سیاسی محمد اشرف غنی نامرد دسته انتخاباتی« دولت ساز» اعتراض کردند که ریاست جمهوری برخی از مناطق را به گونه عمدی برای ضربه زدن به رقیبانش ناامن می‌سازد. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ تجربه شد که در ساحات ناامن به تناسب ساحات امن رای بیشتری به صندوق‌ها ریخته شده است. بی‌باوری به کمیسیون‌های انتخاباتی به اوج خود رسیده است. کمیسیون‌های انتخاباتی در نظارت نهادهای داخلی و جهانی باید روشن بسازد که در کدام ساحات به علت ناامنی انتخابات برگزار نمی‌شود. در عین حال، نهاد برگزار کننده انتخابات از ریاست جمهوری و نهادهای امنیتی و دفاعی کشور بخواهد که زمینه را برای شرکت مردم در انتخابات فراهم بسازند. ناامنی مانع حضور سراسری مردم در روز انتخابات خواهد شد.
در حالی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم که بحران عدم اعتماد به کمیسیون انتخابات و ریاست جمهوری کشور را سخت تهدید کرده است. حکومت و نهادهای برگزار کننده انتخابات در تجربه انتخابات پارلمانی خیلی ناکام بودند. افتضاح انتخابات پارلمانی خیلی بالا بود و در این مورد هم حکومت و کمیسیون‌های انتخاباتی مقصر بودند.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا