آخرین اخبارافغانستانجهانسیاست

انتخابات؛ مردم فرصت جبران دارند!

رویکرد مردم تا‌کنون در برابر انتخابات خیلی قومی و… سمتی بوده است. چیزی که برای نهادینه شدن دمکراسی یک دشمن کلان است.


انتظار می‌رود که مردم افغانستان در انتخابات پیش رو اشتباه گذشته را جبران کنند. قرار است انتخابات پارلمانی در ۲۸ میزان و انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ حمل سال آینده برگزار شود.
انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری بدون شک دو آزمون است برای مردم. مردم باید بکوشند که در این دو آزمون موفق شوند و در انتخاب رییس جمهور و نمایندگان شان در مجلس نمایندگان دقیق باشند. برخی از آگاهان انتخاباتی به این باور هستند که انتخابات برای مردم آزمون شعور تلقی می‌شود.
مردم به گونه گسترده و پررنگ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ شرکت کردند. نتیجه حضور مردم در این روند شکل‌گیری حکومت وحدت ملی بود.
به باور نویسنده، ارگ و پارلمان در صورتی به مردم پاسخ گو خواهد بود که مردم در انتخابات گام جدی‌تر بردارند. رویکرد مردم تا‌کنون در برابر انتخابات خیلی قومی و… سمتی بوده است. چیزی که برای نهادینه شدن دمکراسی یک دشمن کلان است.
به قول سید علی‌رضا محمودی از نامزدان انتخابات پارلمانی بلخ، تا زمانی که نگاه و نگرش مردم نسبت به پروسه انتخابات تغییر نکند، سخت است تا دمکراسی در این کشور نهادینه شود.
در نظر سنجی‌های گوناگون آمده است که مردم از عملکرد نمایندگان شان در پارلمان کشور شاکی بوده‌اند. این روزها برخی از شهروندان بلخ می‌گویند باید قانونی به میان آید که مردم بعد از یک سال در صورتی که عملکرد نمایندگان قناعت بخش نبود، دوباره از سوی مردم سلب صلاحیت شوند.
مردم می‌گویند که چنین قانونی می‌تواند در شکل‌گیری یک پارلمان با اقتدار کمک کند.
پرویز جمالی، به این باور است که نمایندگان پس از رفتن به مجلس نمایندگان باید از مردم هراس داشته باشند. او می‌گوید که پس از انتخابات خواست مردم فراموش می‌شود.
میلیون‌ها دالر وقف برگزاری انتخابات می‌شود. حاصل این هزینه کلان باید حکومت و پارلمان پاسخ‌گو باشد و این امر در صورتی محقق خواهد شد که مردم به عنوان صاحبان این روند در انتخاب نمایندگان و رییس جمهور شان دقت بیشتر نمایند.
انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری یک بار دیگر برای مردم انتخابات دو تا فرصت است تا اشتباه گذشته را جبران کنند.
در صورتی که مردم از این فرصت بهره نبرند، بدون شک که تبدیل به یک معضل خواهد شد. پارلمان فاقد توانایی و حکومت فاشیستی در این چند سال در کشور تجربه شد که برای حیات سیاسی کشور پر خطر است.
مردم باید چهره‌هایی را به مجلس نمایندگان بفرستند که اولویت شان منافع ملی باشد نه خواست‌های فردی.
مردم در انتخابات گذشته ریاست جمهوری بیشترین رای را به صندوق اشرف غنی و داکتر عبدالله، ریختند و روشن شد که هر دو به درد حکومتداری نمی‌خورند.
بعد از انتخابات پارلمانی خیلی زود انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد. مردم باید کمک کنند تا حکومت و پارلمانی شکل بگیرد که کشور را در مسیر خوشبختی قرار دهد.
مردم وقتی پای صندوق رای می‌روند باورهای قومی و زبانی شان را کنار بگذارند و سعی کنند که پارلمان جدید و حکومت جدید نهادهای ملی باشد.
جلال فرامرز- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا