آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

انتخابات؛ چرا همواره انتقاد، اکنون زمان همکاری است

ما همواره و همیشه شهروندان منتقد بوده‌ایم و هیچ‌گاه تلاش برای اصلاحات و حمایت از حکومت و… نکرده‌ایم، چه زیباست که اکنون کمیسیون‌های انتخاباتی را از خود بدانیم و در راستای به‌میان آمدن یک حکومت مقتدر، نظام قانون‌مند و جامعه پویا تلاش کنیم.

انتخابات ششم میزان، روند متفاوت و متبلور مردم‌سالاری در فضای امن و به‌دور از هرگونه مشکلات برگزار گردید. با آنکه مشکلات خرد و ریزی در این پروسه وجود داشت، اما از همان ساعات نخستین مورد استقبال گرم مردم، جامعه‌جهانی، نهادهای مدنی و سیاسیون افغانستان قرار گرفت.
این روند اما، متفاوت‌تر از دیگر پروسه‌های انتخابات در ۱۸ سال گذشته بود که مدیریت آن تا حد زیادی توانست از مشکلات، نارسایی‌ها و تقلبات جلوگیری نماید.
در همین حال، روند انتخابات مراحل متعددی دارد که جمع بندی نتایج، اعلان نتایج ابتدایی، رسیدگی به اعتراضات و شکایات مطابق تقویم انتخاباتی از مراحل پایانی انتخابات به شمار می‏رود. ولی برخی نهاد‌ها و چهره‌های پیدا و پنهان در تلاش هستند تا این روند را زیر پرسش قرار داده و یکبار دیگر زمینه را برای حکومت دوسره و ضعیف فراهم کنند.
در روزهای اخیر خبرهایی دست به‌دست می‌شود که حکایت از مشکلات در سیستم و سرورهای مورد کاربرد کمیسیون انتخابات دارد. در عین حال کمیسیون انتخابات اعلام کرده که برخی شایعات در رابطه به سیستم و سرورهای مورد کاربرد در این کمیسیون و تأخیر در اعلام نتایج ابتدایی به گوش می‏رسد که کاملاً بی‌اساس می‏باشد، باید به اطلاع شما برسانیم که صرف از سرعت انتقال اطلاعات ماشین‌های بایومتریک به سیستم سرور مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات به دلیل اضافه نمودن موارد امنیتی سایبری و حجم اطلاعات، کمی کاسته شده است و همکاران تخنیکی ما در این زمینه شب و روز فعالیت می‌نمایند تا سرعت انتقال اطلاعات به سرور مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات را افزایش دهند، این مشکل به زودی حل خواهد شد.
این نهاد افزوده که کمیسیون مستقل انتخابات با توجه به فضای موجود در کشور و با درک درست از اوضاع، به مدیریت بهتر روندهای باقی‏مانده انتخابات متعهد می‏باشد.
کمیسیون مستقل انتخابات به مردم افغانستان و تمام جوانب ذیدخل روند انتخابات اطمینان می‏دهد که شفافیت کامل را رعایت نموده و مطابق تقویم انتخاباتی، نتایج ابتدایی را به وقت معینه اعلان نماید.
در کنار موارد یاد شده، دو روز قبل سفارت امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ زمینه‌ای برای تقلب در انتخابات وجود ندارد و شهروندان افغانستان منتظر اعلام نتایج شفاف و عاری از تقلب باشند.
سفارت امریکا در کابل از تمام جناح‌ها خواسته است تا به زمان لازم برای ارائه نتایج شفاف و دقیق از سوی کمیسیون‌های انتخاباتی احترام بگذارند. بدون تردید امریکا یکی از شرکای اساسی و تأثیرگذار سیاسی، نظامی و اقتصادی افغانستان است و موضع‌گیری آن در برابر پیش‌داوران و مغشوش‌کنندگان اذهان مردم، خالی از فایده نیست و نخواهد بود که حکایت از شفافیت در روند انتخابات دارد.
در حالی که کمیسیون انتخابات همچنان در حال بررسی، شمارش و انتقال داده‌ها به سرور هستند و کوچک‌ترین آمار از سوی این نهاد مبنی بر برنده بودن و یا بازنده بودن نامزد مشخصی تأیید نشده، انتظار می‌رود که برخی نامزدان از پیش‌داوری‌ها و برنده اعلام کردن خود جداً پرهیز کرده و بگذارند همانگونه که خود می‌گویند کار کمیسیون به‌خوبی پیش می‌رود، مسئولان و کارمندان کمیسیون این روند مهم را خاتمه داده و نتیجه را اعلام کند.
با این همه، نهادهای ناظر انتخاباتی اعم از احزاب سیاسی، یوناما، جامعه‌جهانی، سفارت امریکا از روند انتخابات راضی هستند و در عین حال کشورهای همسایه و دوست افغانستان همانند ایران، روسیه و… نیز برگزاری موفقانه انتخابات را تبریک گفته‌اند که در این‌گونه حالت مردم بدانند افغانستان و پروسه انتخابات ششم میزان متفاوت از ۲۰۱۴ است. زیرا در انتخابات کنونی کشورهای مشترک‌المنافع و برخی جناح‌های دیگر نظارت دقیق از این روند دارد و موضع خود را اعلام کرده‌اند. از سویی هم، کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی، انتخاب نامزدان بوده، نه شخص مشخص که در این صورت آنان استقلالیت کامل خود را دارند و نمی‌شود از سوی نامزدی تحت فشار قرار بگیرند. از بُعد دیگر در حالیکه مشکلاتی در دستگاه‌های بایومتریک در روز انتخابات وجود داشت و برخی نامزدان تأکید دارند که آرای بایومتریک نشده را نمی‌پذیرند، کمیسیون انتخابات نیز چندین‌بار به این خواست‌ها لبیک گفته است. با این همه کمیسیون‌های انتخاباتی باید در همه موارد پاسخگو بوده و استقلالیت خود را حفظ کنند تا روند مردم‌سالاری و انتخاب رییس جمهور جدید با شفافیت کامل انجام شود.

مردم افغانستان باید به‌عنوان شهروندان مسئول و باور به روند مردم‌سالار و دمکراتیک به مسئولان کمیسیون‌های انتخاباتی اعتماد داشته باشند و بازوی آنان شوند. این را باید بپذیریم که ما همواره و همیشه شهروندان منتقد بوده‌ایم و هیچ‌گاه تلاش برای اصلاحات و حمایت از حکومت و… نکرده‌ایم، چه زیباست که اکنون کمیسیون‌های انتخاباتی را از خود بدانیم و در راستای به‌میان آمدن یک حکومت مقتدر، نظام قانون‌مند و جامعه پویا تلاش کنیم.

نویسنده

سید الیاس احمدی _ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا