آخرین اخباراجتماعافغانستانتحلیلسیاست

انتخابات آزمون شعور مردم است

وقتی لیست نامزدان انتخابات از سوی کمیسیون انتخابات اعلام می‏شود، بدون شک کسانی هم دیده می‏شود که افراد غیر وابسته‌‏اند و مردم می‏تواند آن‌ها را به عنوان وکلای خود در یک مجلس قانون‌گذار تعیین کنند.



براساس جدول زمانی کمیسیون انتخابات، قرار است در ۲۸ میزان سال روان انتخابات پارلمانی و برای نخستین‌بار انتخابات شوراهای ولسوالی‏ ها در افغانستان برگزار شود. ناامنی گسترده، علایم تقلبات، دخالت ریاست ‏جمهوری در کار کمیسیون انتخابات و حضور کمرنگ مردم در روند ثبت نام رای دهندگان از چالش‏های کلان انتخابات پیش‏رو است که این روند مردم سالار را به گونه جدی تهدید می‏کند. با این همه، انتخابات به عنوان یک روند دموکراتیک؛ آزمون شعور مردم نیز است. مردم افغانستان حق دارند به عنوان شهروند در انتخابات شرکت کنند و در کنار آن مسئولیت دارند در انتخاب نمایندگان شان در مجلس نمایندگان و شورا‏های ولسوالی‏ها دقت بیشتری کنند تا مبادا چنانچه تجربه شده است، احساس ندامت کنند. نارضایتی مردم از پارلمان کنونی و رهبران حکومت وحدت ملی این ادعا را اثبات می‏کند که مردم افغانسان به عنوان رای دهنده، انتخابات را زیاد جدی نگرفته‏اند. بیشتر اعضای مجلس نمایندگان که از نتیجه انتخابات مردم به پارلمان راه یافته‏اند یا تاجر‏ند ویا هم نمایندگان احزاب سیاسی و در نهایت افراد غیر وابسته بسیار اندک است.
نمایندگان فعلی کسانی‏اند که براساس گزارش‏ها و اسناد منتشر شده، در بدل تایید و رد وزیران کابینه حکومت وحدت ملی رشوه می‏گیرند. چندی پیش نتیجه یک تحقیق نشان داد که میزان بلندی از مردم افغانستان از انتخاب نمایندگان شان ناراضی هستند. انتظار می‏رود که مردم افغانستان در انتخابات ۲۸ میزان اشتباهات گذشته را تکرار نکنند و در روز انتخابات تفکر بیشتری به خرج دهند. اینکه پارلمان چگونه پارلمانی خواهد بود خیلی بستگی دارد به چگونه نگاه کردن مردم به پروسه انتخابات. وقتی لیست نامزدان انتخابات از سوی کمیسیون انتخابات اعلام می‏شود، بدون شک کسانی هم دیده می‏شود که افراد غیر وابسته‏اند و مردم می‏تواند آن‌ها را به عنوان وکلای خود در یک مجلس قانون‌گذار تعیین کنند. تا همین لحظه در صفحات اجتماعی دیده می‏شود که چهرهای جوان و استاتید دانشگاه نیز راهی میدان انتخابات شدند و توقع دارند مردم از آن‌ها در روز انتخابات حمایت کنند.
رویکرد مردم در برابر انتخابات فراوان قومی، سمتی و زبانی است و این خود از چالش‏هایی به شمار می‏رود که انتخابات افغانستان را در چند دور گذشته تهدید کرده است. البته شماری هم هستند که دید فرا قومی و سمتی به پروسه انتخابات دارند و باید گفت که این شمار مردم اقلیت در اقلیت است که می‌بایست از حد و مرز اقلیت بیرون شده و تبدیل به یک اکثریت شوند. به باور نویسنده، در کنار دیگر آفت‏ها که همواره انتخابات را ضربه زده است، یکی از آن‌ها حاکم بودن مسایل قومی در انتخابات است و تا زمانی که مردم افغانستان طور دیگر نگاه نکنند، محال است که پارلمان شایسته و رییس‏ جمهور شایسته داشته باشیم.
در انتخابات پیش‏رو، مردم این فرصت را دارند که اشتباهات گذشته را جبران کنند و به نامزدانی رای بدهند که با آرای آن‌ها مشغول تجارت و معامله نشوند. به طور نمونه در انتخابات پارلمانی سال ۱۳۸۹ از ولایت بلخ ۹۲ نفر خود را نامزد کرده بودند که در نهایت ۱۱ تن آن‌ها به عنوان نماینده با آرای مردم راهی مجلس نمایندگان شدند. این ۱۱ نفر که اکنون نماینده مردم بلخ‏اند؛ شمار شان تاجر‏ند و شمار دیگر نماینده‌های احزاب سیاسی. اگر کسی به یاد داشته باشد در میان این ۹۲ نامزد افرادی وجود داشت که می‏توانستند بهتر از نمایندگان فعلی عمل کنند.
درفرجام، پارلمان سالم و ملی در صورتی ممکن است شکل بگیرد که مردم افغانستان در انتخابات ۲۸ میزان وقتی پای صندوق‏های رای می‏روند، فارغ از باور‏های قومی و… از انتخاب خود استفاده کنند و راه برای یک تغییر قشنگ باز نمایند، زیرا قرار است که در جوزای سال آینده، انتخابات ریاست ‏جمهوری برگزار شود.
فرامرز دولت آبادی – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا