آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

حکمتیار:

انتخابات اثرگذار نیست، تصمیم‌ها در خارج گرفته می‌شود

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در مصاحبه‌ای در مورد انتخابات افغانستان گفته است که تصمیم از طریق رأی گیری صورت نمی‌گیرد، بلکه تصمیم از خارج می‌آید.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در مصاحبه‌ای در مورد انتخابات افغانستان گفته است که تصمیم از طریق رأی گیری صورت نمی‌گیرد، بلکه تصمیم از خارج می‌آید.
آقای حکمتیار در مصاحبه‌ای با عرب نیوز در حاشیه نشست روند لاهور که به تازگی در بهوربان پاکستان برگزار شد، گفته است:« ما از ایالات متحده می‌خواهیم نه در روند انتخابات دخالت کند و نه کوشش کند تا گزینه خود را بر مردم افغانستان تحمیل کند.»
این مصاحبه که در هوتلی در اسلام آباد گرفته شده، وی با بیان اینکه مردم افغانستان به طور جدی نگران شفافیت در انتخابات هستند و از این بیشتر تأخیر در این روند را نمی‌خواهند، افزوده است:« من فکر نمی‌کنم تصمیم از طریق رأی گیری گرفته شود، بلکه تصمیم از خارج می‌آید.»
رهبر حزب اسلامی با این حال خواستار اشتراک پناهجویان در روند انتخابات شده است.
وی در مورد جنگ امریکا در افغانستان گفته است که ایالات متحده با وجود صرف میلیاردها دالر، اهدافی را که قرار بود ۱۸ سال پیش به دست آورد، نتوانست کمایی کند.
حکمتیار گفته است:« جنرالان امریکایی انتظار داشتند جنگ را برنده شده و این پیام را به کاخ سفید بفرستند. (آنها) به دنبال زمان و منابع بیشتر بودند تا طالبان را از بین ببرند، اما این اتفاق نیفتاد. اکنون تمام طرف‌ها باید روی یک راه حل سیاسی برای این مشکل توجه کنند.»
درخواست برای گفت‌وگو بین طالبان و رهبران احزاب سیاسی
گلبدین حکمتیار همچنان گفته است وقتی طالبان نمی‌خواهند با دولت کابل مذاکره کنند، درست نیست کل این روند به تأخیر افتد.
وی گفته است:« پاکستان گام موثری را برداشته است و این روند باید ادامه یابد. تیم حکومت افغانستان باید شامل این روند شود، اگر نشد، طالبان و احزاب سیاسی افغانستان باید گفت‌وگوی همه جانبه داشته باشد و آن‌ها باید در مورد تمام مسائل گفت‌وگو کند.»
آقای حکمتیار ضمن بیان این که مذاکرات بین امریکا و طالبان پیشرفت مثبتی در این روند بود، افزوده است:« اما مذاکرات در قطر نمی‌تواند بحران را خاتمه دهد مگر اینکه مردم افغانستان خود برای ختم جنگ به اجماع برسند.»
وی همچنان گفته است که بهتر بود مذاکرات صلح در کابل برگزار می‌شد تا در قطر.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا