آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستصلح

ندانسته بحران خلق نکنیم؛ انتخابات امانت مردم است

نباید به‌خاطر کسب قدرت و چوکی از راه نامشروع و بازی با احساسات مردم، یکبار دیگر بحران خلق کنیم. این‌بار هیچ کشور حاضر نخواهد بود که میانجی‌گری کند و حکومت وحدت ملی شکل دهد، بر عکس مخالفان مسلح قوت خواهند گرفت و در نتیجه بحران منجر به جنگ‌های داخلی خواهد شد

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴؛ فاجعه‌ای که هیچ‌گاه مردم افغانستان آن را فراموش نخواهند کرد. در آن روند مردم‌سالاری که شهروندان کشور با تفکر دولت‌سازی و تعیین زعیم افغانستان به پای صندوق‌های رای رفتند، ولی نتیجه به جایی رسید که نباید می‌رسید. شماری از شهروندان کشور خواسته و ناخواسته مایع آتش‌زا به بحران ریختند و و حتی قبل از بحران سیاسی، بحران فکری آفریدند و دست‌آویز کسانی شدند که در تلاش خلق بحران و قدرت‌گیری از طریق زور بودند.
سرانجام در ۲۰۱۴ افغانستان بر لبه پرتگاه سقوط نزدیک شد و هرازگاهی انتظار می‌رفت که یکبار دیگر مردم افغانستان به‌سوی جنگ‌های خانمان‌سوز داخلی سوق داده شوند، اما با پادرمیانی جان‌کری وزیر خارجه پیشین امریکا حکومت وحدت ملی شکل گرفت و تنش‌ها با گماشته شدن محمد اشرف غنی به‌عنوان رییس جمهور و عبدالله عبدالله به‌حیث رییس اجرایی فرونشست.
پس لرزه‌های حکومت وحدت ملی جزء افزایش ناامنی، فقر اقتصادی، بیکاری و مهاجرت سیل‌آسا، چیز دیگری در پی نداشت و فقط مردم افغانستان بودند که قربانی می‌شدند.
اکنون که ۵ سال از آن حکومت می‌گذرد و عمر آن به پایان رسید، روز شنبه مردم افغانستان یکبار دیگر برای حل بحران و داشتن یک حکومت برخاسته از متن توده‌ها به پای صندوق‌های رای رفتند و به نامزد مورد حمایت خود رای دادند. با این حال اما اکنون که فقط دو روز از برگزاری انتخابات می‌گذرد، یکبار دیگر زمزمه‌هایی از خلق بحران ذهنی و رفتن به‌سوی بحران مترادف ۲۰۱۴ به‌گوش می‌رسد.
نمی‌خواهیم قضاوت شخصی کنیم. با اشاره به ضرب‌المثل معروف «چیزی که عیان است، چه حاجت به بیان است» انتخابات ششم میزان یکی از بهترین روند‌ها در ۱۸ سال اخیر بود. از مدیریت سالم گرفته تا ذهنیت‌های مثبت و تمرکز روی شفافیت که همه و همه ممثل اراده واقعی مردم برای یک انتخابات شفاف و انتخاب زعیم آینده شان بود. در کنار آن تعدادی از کشورهایی که شریک سیاسی افغانستان هستند و در قضایای مهم نقش تأثیرگذاری را به‌دست اجرا می‌گذارند همانند امریکا، هند، پاکستان، ایران، روسیه و… انتخابات روز شنبه را به ملت افغانستان تبریک گفته و آن را یک رویداد مهم تاریخی در این کشور عنوان کردند.
در حالی که برخی رسانه‌ها و چهره‌های پیدا و پنهان سیاسی در تلاش‌اند تا روند برگزاری انتخابات را جلوه دیگری بدهند، ولی به وضاحت دیده می‌شود که اکثر مردم افغانستان از این روند خوشنود به‌نظر می‌رسند. اگر به مشکلات تخنیکی و برخی موارد دیگر تمرکز کنیم، خواهی نخواهی در هر کشوری حتی جهان اول مشکلاتی وجود دارد، ولی در افغانستان برگزاری انتخاباتی همچون ششم میزان، دور از انتظار بود.
با توجه بر این که ناامنی در کشور ما به‌شدت نگران کننده است، ولی مدیریت و نظارت از انتخابات ششم میزان به مراتب متفاوت‌تر از گذشته بود. با این حال ویدیوهایی نیز دست‌به دست می‌شود که گویا کسانی به نفع نامزد مشخص صندوق‌ها را پر می‌کنند، ولی در این مورد نیز دو دیدگاه بین مردم وجود دارد. اول اینکه برخی نامزدان که رای کافی نیاورده‌اند، می‌خواهند با ساختن این‌گونه ویدیوها انتخابات را با چالش مواجه کنند. دوم اینکه حتی اگر تقلبی صورت گرفته باشد، کمیسیون شکایات انتخاباتی برای رسیدگی به این قضایا آمادگی کامل دارد و موضع آن روشن است.
باید تذکر داد که نباید به‌خاطر کسب قدرت و چوکی از راه نامشروع و بازی با احساسات مردم، یکبار دیگر بحران خلق کنیم. این‌بار هیچ کشور حاضر نخواهد بود که میانجی‌گری کند و حکومت وحدت ملی شکل دهد، بر عکس مخالفان مسلح قوت خواهند گرفت و در نتیجه بحران منجر به جنگ‌های داخلی خواهد شد.

نویسنده

سید الیاس احمدی_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا