آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستصلح

انتخابات به دور« دو» نمی‌رود

رفتن انتخابات به دور دوم نه به سود دسته‌های انتخاباتی، نه به سود منافع ملی و نظام جمهوری و نه به سود دستاوردهای ۱۸ سال اخیر است، بلکه سود آن مستقیماً به کیسه گروه طالبان که کابل را نامشروع می‌دانند واریز خواهد شد.

سر انجام پس از ماه‌ها انتظار نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری ۹۸ از جانب کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شد. در نتایج ابتدایی، محمد اشرف غنی صدر نشین است. رهبری کمیسیون شکایات انتخاباتی به نامزدان انتخابات سه روز فرصت داده بود تا شکایات شان را درج کنند. بربنیاد گزارش‌ها، دسته انتخاباتی« ثبات و همگرایی» به رهبری داکتر عبدالله عبدالله، بیشتر از هر نامزد دیگر شکایت درج نموده است. تیم « دولت ساز» به رهبری آقای غنی اعلام نتایج ابتدایی را پیروزی مردم خوانده. تیم انتخاباتی عبدالله در واکنش به اعلام نتیجه ابتدایی گفته از آرای پاک مردم دفاع می‌کند و نتایج ابتدایی مشروعیت ندارد.
اکنون که نتایج ابتدایی اعلام شده و در آستانه اعلام نتایج نهایی انتخابات هستیم، برخی‌ها روی این روایت تاکید دارند که ممکن انتخابات ریاست جمهوری به دور دو برود. البته پیش از اعلام نتایج ابتدایی هم روی این روایت تاکید می‌شد. رحمت‌الله نبیل از نامزدان، پیوسته می‌گفت که باید انتخابات به دور دو برود.
با تمام این‌ها اما چرا انتخابات به دور دو نمی‌رود؟
پیش از برگزاری انتخابات در ایامی که مذاکرات صلح به رهبری ایالات متحده امریکا با گروه طالبان جریان داشت، بحث برگزاری انتخابات به این دلیل خیلی ضعیف بود که برای امریکا روند مصالحه با گروه طالبان ارججیت دارد. روند صلح سر انجام پیش از این‌که امریکا و طالبان به توافق برسند، متوقف شد. فراموش نکنیم که همین اکنون هم برای امریکا و جامعه جهانی روند صلح مهم‎ است و اولویت دارد و برای همین، بحث رفتن انتخابات به دور دو خیلی ناممکن به نظر می‌رسد.
در این دو ماه و چند روزی که از برگزاری انتخابات گذشته، امریکا و سازمان‌های بین‌المللی هر کدام از نامزدان خواسته‌اند که به تصمیم و عملکرد رهبری کمیسیون‌های انتخاباتی احترام و تمکین کنند. در مجموع از موضع‌گیری این سازمان‌ها و امریکایی‌ها این طور معلوم می‌شود که آتان خواهان رفتن انتخابات به دور دو نیستند.
از جانب دیگر اگر قرار باشد که انتخابات به دور دو برود، این انتخابات تا بهار سال آینده هم برگزار شده نمی‌تواند. افزون بر این، بودجه آن وجود ندارد. امریکا تنها ۴۰ درصد از بودجه انتخابات ریاست جمهوری روز شنبه( شش ماه میزان) را پرداخت کرد.
حلقاتی که خواهان رفتن انتخابات به دور دو هستند، همان‌ها خواهان روی کار آمدن حکومت موقت و مشارکتی نیز هستند. روی هم رفته برای ایالات متحده امریکا همچنان مذاکرات صلح و به نتیجه رسیدن آن اولویت دارد. مقامات امریکایی‌ در ماه‌های گذشته هرگاه کابل آمدند، روی روند صلح اصرار کردند و خیلی روشن گفتند که پرونده انتخابات ریاست جمهوری با اعلام نتایج ابتدایی و نهایی باید بسته شود و دولت افغانستان برای مذاکرات صلح آماد‌گی بگیرد. برخی از متحدان انتخاباتی تیم دولتساز می‌گویند احتمال این‌که آرای آقای غنی در نتایج نهایی افزایش یابد زیاد است. شاه حسین مرتضوی مشاور فرهنگی رییس جمهور غنی در یاداشتی گفته که تیم دولت ساز بیش از ۳۵۰۰ شکایت به کمیسیون شکایات انتخاباتی سپرده است. رفتن انتخابات به دور دوم نه به سود دسته‌های انتخاباتی، نه به سود منافع ملی و نظام جمهوری و نه به سود دستاوردهای ۱۸ سال اخیر است، بلکه سود آن مستقیماً به کیسه گروه طالبان که کابل را نامشروع می‌دانند واریز خواهد شد..

نویسنده

اختر سهیل- روزنامه‌نگار

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا