آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

انتخابات« خط سرخ» حکومت است؟

همزمان با تاکید بر برگزاری انتخابات، گزارش‌هایی وجود دارد و نشر می‌شود که گویا قرار است انتخابات ریاست جمهوری دچار تاخیر یا تعویق شود. چیزی که ارگ آن را رد می‌کند و توطئه می‌داند

از تاکید و اصرار محمد اشرف غنی در خصوص برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بر می‌آید که برگزاری انتخابات برای حکومت وحدت ملی« خط سرخ» است. هر چند که آقای غنی به کرات اعلام کرده که برگزاری انتخابات خط سرخ است. حرف و حدیث کمیسیون انتخابات هم دقیقاً چنین است. محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری روز چهار شنبه( ۲۳ اسد) گفت مذاکرات میان‌افغانی پس از برگزاری انتخابات در ششم ماه میزان آغاز خواهد شد. آقای غنی هم که از نامزدان انتخاباتی آتی است، در مراسم نماز عید در ارگ، گفت که برگزاری انتخابات در زمان معین آن حیاتی است. او تاکید کرد که مردم افغانستان اراده کرده‌اند که انتخابات برگزار شود. آقای غنی در بخشی از صحبت‌هایش گفت که حکومت وحدت ملی در آخرین روز‌های موعد قانونی خود رسیده است و نمی‌تواند در مورد مسایل پیچیده و دشواری چون صلح، تصمیم بگیرد. او گفت که ظرف شش ماه آینده باید حکومت جدیدی روی کار آید تا روند صلح را رهبری کند. روایت غنی این است که رهبری گفت‌وگو‌های صلح با گروه طالبان باید در انحصار ریاست جمهوری باشد. برای همین است که ریاست جمهوری فرمان ایجاد وزارت دولت در امور صلح را صادر کرد. از نظر آقای غنی چنانچه بارها گفته احزاب سیاسی مشروعیت گفت‌وگو با طالبان را ندارند.
حالا از تاکید بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این طور معلوم می‌شود که انتخابات برای حکومت و شخص آقای غنی واقعاً خط سرخ است. تیم رسانه‌ای و تبلیغاتی ارگ از چندی بدین سو به گونه گسترده تبلیغ می‌کنند که انتخابات برگزار می‌شود و بدیلی ندارد. همزمان با تاکید بر برگزاری انتخابات، گزارش‌هایی وجود دارد و نشر می‌شود که گویا قرار است انتخابات ریاست جمهوری دچار تاخیر یا تعویق شود. چیزی که ارگ آن را رد می‌کند و توطئه می‌داند. تا چندی پیش هرگاه در باره انتخابات ریاست جمهوری حرفی به میان می‌آمد، ارگ در لفافه صحبت می‌کرد. اما، اکنون دیده می‌شود که ارگ به گونه آشکارا می‌گوید که انتخابات برگزار می‌‌شود و گفت‌‌وگوهای میان‌افغانی پس از برگزاری انتخابات آغاز می‌شود. باور‌ها این است که روند صلح بالای انتخابات سایه انداخته است و اولویت امریکا در افغانستان صلح و خروج است. طالبان هم اعلام کردند که جلو انتخابات را می‌گیرد و برگزاری انتخابات را تلاشی برای تخریب صلح خوانده‌اند. مقامات ارشد امریکایی بارها گفتند که انتظار دارند پیش از برگزاری انتخابات، روند صلح به نتیجه برسد. حالا امریکا همین برنامه را دنبال می‌کند که فرایند دیالوگ شان با طالبان پیش از انجام برگزاری انتخابات به نتیجه برسد. استدلال نویسنده این است که در نهایت انتخابات برگزار خواهد شد. درست است که بسیاری از تکت‌های انتخاباتی نسبت به برگزاری انتخابات به دیده شک می‌نگرند. شاید امریکا بحث برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را واگذار کرده باشد به آغاز مذاکرات میان افغانی که قرار است هیئت کابل با نمایند‌گان طالب گفت‌وگو می‌کنند. بدون شک در مذاکرات میان‌افغانی، بحث غالب حرف چگونگی نظام سیاسی در افغانستان باشد. برای طالبان انتخابات ریاست جمهوری قابل رد است. برای طالبان ساز و کار انتخابات به شیوه کنونی مردود است به جای آن شیوه دیگری را زیر نام« شورای اهل حل و عقد» پیشنهاد می‌کنند. محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی حکومت در تازه ترین مورد گفته طالبان خواهان« امارت اسلامی» هستند. طالبان در نشست مسکو گفته بودند که قانون اساسی افغانستان برای شان قابل قبول نیست.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا