آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستصلح

انتخابات « رسوای» پارلمانی؛ عدالت انتخاباتی در بلخ تامین شود

تفکیک آرای سیاه و سفید تنها خواست نامزدان نیست. افکار عمومی کشور که با شور و شوق فراوان پای صندوق‌های رای رفتند، دوست دارند که عدالت انتخاباتی تامین شود و انتخاب آن‌ها از جانب کمیسیون‌های انتخاباتی حفظ گردد.


نتایج ابتدایی انتخابات مجلس نماینده‌گان در حوزه بلخ اخیراً منتشر شد. نتایجی که بسیار پرسش برانگیز و درعین حال مشکوک است. نامزدان و مردم ولایت بلخ معترض‌اند و می‌گویند کمیسیون‌های انتخاباتی نتوانسته عدالت انتخاباتی را تامین کند.
نامزد وکلای ولایت بلخ با صدور یک اعلامیه خواهان بازشماری آرای انتخابات مجلس نماینده‌گان شدند. خواستی که اگر از سوی کمیسیون‌های انتخاباتی محقق شود، بدون شک عدالت انتخاباتی تامین خواهد شد. برای همگان روشن است که انتخابات مجلس نماینده گان در ۲۸ و ۲۹ میزان با جهانی از رسوایی و تقلب همراه بود. این مسئله را حتی کمیسیون‌های انتخاباتی نیز پذیرفته است.
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور هم روی چگونگی برگزاری انتخابات انتقاد کرده است. درگیری کمیسیون‌های انتخاباتی نشان می‌دهد که هنوز عدالت انتخاباتی تامین نشده است. نامزدان بلخ خواستار بازشماری آرا، باطل شدن آرای بایومتریک نشده و چند مورد دیگر هستند که کمیسیون‌های انتخاباتی جهت تامین عدالت انتخاباتی بایستی آن‌ها را عملی کند.
تفکیک آرای سیاه و سفید تنها خواست نامزدان نیست. افکار عمومی کشور که با شور و شوق فراوان پای صندوق‌های رای رفتند، دوست دارند که عدالت انتخاباتی تامین شود و انتخاب آن‌ها از جانب کمیسیون‌های انتخاباتی حفظ گردد. حرف ایتلاف ملی بزرگ، احزاب و نیروهای سیاسی این است که انتخابات ۲۸ میزان قابل قبول نیست و آرای ریخته شده به صندوق باید جدا بازشماری گردد تا رای سیاه و سفید جدا شود.
اگر عدالت انتخاباتی تامین نشود، اعتراض‌ها مبدل به یک بحران خواهد شد. انتخابات پارلمانی به رسوایی انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۳ افزود و موجب شد که مردم نسبت به شرکت شان تردید کنند.
گلبدین حکمتیار نیز روز گذشته در یک نشست خبری هشدار داد که اگر روند به همین صورت پیش برود، کشور برای شورش آماده است و در آن صورت حکومت نمی‌تواند وضعیت را مدیریت کند.
آقای حکمتیار گفت که نتیجه برآمده از شمارش آرا برای نامزدان که هیچ حتا برای هیچ فرد شریف این وطن پذیرفتنی نیست. او هشدار داد که در صورت جدا نشدن آرای پاک از ناپاک، ایتلاف نامزدان معترض، دست به تحصن، بستن راه‌های مواصلاتی و اعتراضات خیابانی خواهند زد.
در بلخ اما، نامزدان زیادی نسبت به نتیجه آرا معترض و خواهان تامین عدالت انتخاباتی هستند. بدون شک اگر در حوزه بلخ آرای پاک از ناپاک جدا شود، چهره‌های زیادی جا به جا خواهد شد. هویدا است که برخی از نامزدان حتا با توسل به اسلحه، پول و عوامفریبی نیز نتوانستند رای بیاورند، ولی از سوی کمیسیون برنده نتیجه ابتدایی اعلام شده‌اند.
حکمتیار آدمی نیست که وقتی از رشوت و دلالی در کمیسیون‌های انتخاباتی حرف بزند، بدون اطلاعات و اسناد کافی باشد. پس چهره‌هایی در بلخ نیز با تزریق دالر به حساب‌های مخصوصی در کابل، بدون داشتن رای در لیست ابتدایی قرار گرفته‌اند.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا