آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

انتخابات ریاست جمهوری؛ فرصتی که عطا محمد نور دارد

عطا محمد نور از تاثیر گذارترین سیاست‌مداران کشور است و می‌تواند نیروهای سیاسی و مردمی را که امروز در برابر اشرف غنی ایستاده‌اند، یک‌دست کند و در انتخابات دور بعد اجازه ندهد که اشرف غنی برای پنج سال دیگر بر کرسی ریاست جمهوری تکیه بزند.


این روزها بحث انتخابات ریاست جمهوری دور جدید اندک – اندک جدی‌تر می‌شود. رهبری کمیسیون انتخابات در همین هفته خبر داد که تقویم انتخابات ریاست جمهوری دور آینده آماده است و به زودی با جریان‌های سیاسی شریک خواهد شد. انتخابات پارلمانی برگزار شد و کمیسیون انتخابات سرگرم بررسی آرا و اعلام نتایج انتخابات پارلمانی است.
براساس اظهارات رسمی سخنگویان کمیسیون انتخابات، قرار است که انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ حمل سال آینده برگزار شود. این روزها جناح‌های انتخاباتی در آستانه شکل گیری است. بسیاری از مجالس و نشست‌های سیاسی در کابل وسایر نقاط کشور روی همین موضوع انتخابات ریاست جمهوری می‌چرخد. تکت‌های انتخاباتی تا حدودی روشن شده است. ایتلاف بزرگ ملی به رهبری عطا محمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی و از اعضای برجسته این جریان سیاسی و جناح ریاست جمهوری، از تکت‌های انتخاباتی‌اند. البته می‌توان گفت که انتخابات ریاست جمهوری میدان بازی این دو تکت خواهد بود. تکت ایتلاف ملی بزرگ متشکل از سیاست‌مداران مخالف ریاست جمهوری است و شخص آقای محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور است.
هر چند صحبت در مورد تیم بازنده – برنده در انتخابات ریاست جمهوری خیلی زود است، اما چانس پیروزی ایتلاف ملی بزرگ در انتخابات دور جدید بسیار است. احزاب مطرح کشور و با سابقه افغانستان اعضای ایتلاف ملی بزرگ است. حزب وحدت اسلامی مردم به رهبری محمد محقق، حزب جمعیت اسلامی به رهبری صلاح‌الدین ربانی، حزب جنبش اسلامی به رهبری جنرال عبدالرشید دوستم و ده‌ها جریان سیاسی دیگر.
کسانی که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ از حامیان تیم تحول و تداوم به رهبری اشرف غنی بودند، اکنون از رییس جمهور فاصله گرفته‌اند و در جناح انتخاباتی ایتلاف ملی بزرگ حضور دارند و در انتخابات دور بعد تمام تلاش شان شکست محمد اشرف غنی در پروسه انتخابات است.
بزرگان حوزه‌های شرق و جنوب که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته در کنار رییس جمهور غنی بودند، امروز در برابر او قد علم کردند.
در انتخابات ریاست جمهوری دور آینده، اطراف رییس جمهور غنی خالی است و امروز متحدان انتخاباتی و سیاسی دیروزش را با خود ندارد. این مسئله برای رییس جمهور غنی یک نگرانی کلان است. هر چند که سعی دارد این نگرانی از سوی وی بروز نکند.
حنیف اتمر مشاور پیشین شورای امنیت ملی، جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری، کریم خلیلی، حامد کرزی رییس جمهور پیشین و شماری دیگر از چهره‌های سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری آینده با اشرف غنی نیستند و رابطه فراوان تیره با اشرف غنی دارند. نبود حامیان دیروز برای رییس جمهور غنی یک خلا کلان است و پر کردن آن امر دشوار.
سیاست‌های قومی و تک‌روی رییس جمهور غنی در چهار سال از عمر حکومت وحدت ملی، حتی نزدیکانش را رنج داد. در حال حاضر هیچ جناح سیاسی از آنچه رییس جمهور غنی در این چند سال مرتکب شده است، دفاع نمی‌کند.
رییس جمهور غنی تاوان تک‌روی و انحصارگرایی را در انتخابات ریاست جمهوری، در سال آینده می‌پردازد.
به باور نویسنده، جناح ریاست جمهوری همانند دور گذشته، در انتخابات ریاست جمهوری نفوذ مردمی ندارد. حتی پشتون‌ها از رییس جمهور غنی شاکی‌اند و دل خوشی ندارند.
با ترور جنرال رازق فرمانده پیشین پولیس قندهار، این مسئله سخت افزایش یافت.
جنرال رازق در انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته با رییس جمهور غنی بود که در دو سال اخیر، روابطش با اشرف غنی تیره شد. جنرال رازق از اعضای ایتلاف ملی بزرگ در حوزه جنوب کشور بود و با شخص استاد عطا به گونه‌ای؛ دعوای رفاقت داشت. باری گفته بود که استاد عطا در کوه باشد یا در زمین با او خواهد بود.
با ترور جنرال رازق، بی‌باوری مردم حوزه جنوب‌ غرب کشور به رییس جمهور غنی بیشتر شد و بعید به نظر می‌رسد که در انتخابات ریاست جمهوری آینده، آن‌ها برای پیروزی اشرف غنی پای صندوق‌های رای بروند.
بزرگان و خانواده جنرال رازق در جنوب کشور در ارتباط به ترور او از رییس جمهور غنی پرسش دارند. تا زمانی که این پرسش‌ها پاسخ قناعت پخش پیدا نکند، رییس جمهور غنی نمی‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری، حوزه جنوب را بانک رای خود تعریف کند.
با تمامی این موارد، عطا محمد نور فرصت دارد در انتختابات ریاست جمهوری، کمبود‌های دور گذشته را جبران و گوی سبقت را از کف آقای غنی بیرون کند.
عطا محمد نور از تاثیر گذارترین سیاست‌مداران کشور است و می‌تواند نیروهای سیاسی و مردمی را که امروز در برابر اشرف غنی ایستاده‌اند، یک‌دست کند و در انتخابات دور بعد اجازه ندهد که اشرف غنی برای پنج سال دیگر بر کرسی ریاست جمهوری تکیه بزند.

تمامی احزاب و نیروهای سیاسی با نامزدی عطا محمد نور در انتخابات ریاست جمهوری، موافقند. به تازه‌گی رهبران حزب جمعیت، وحدت و جنبش ملی در مورد انتخابات ریاست جمهوری رای‌زنی داشتند و در این مجلس، جنرال دوستم از عطا محمد نور خواسته که در انتخابات خود را نامزد کند.
سران ارشد جمعیت اسلامی از نامزدی استاد عطا در انتخابات خوش‌بین هستند. عبدالله نیز شاید نامزد باشد که دیگر آن توانایی گذشته را ندارد. آنچه او در ریاست اجرایی اجرا کرد، برای حمعیت اسلامی و متحدان آن رضایت‌بخش نیست.
بربنیاد گزارش برخی از منابع، حنیف اتمر و حامد کرزی تمایل دارند در انتخابات ریاست جمهوری با عطا محمد نور وارد گود انتخابات شوند.
عطا محمد نور، توانست یک بار دیگر اعتماد متحدان حزب جمعیت اسلامی را جلب کند؛ چیزی که با عملکرد داکتر عبدالله در حکومت وحدت ملی از میان رفته بود.
جمعیت اسلامی از احزاب مطرح و سازمان‌یافته افغانستان است و حزب وحدت اسلامی مردم و جنبش اسلامی می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری جناح برنده باشد.

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا