آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد؟

در این شکی نیست که پروسه صلح روی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سایه انداخته است اما، آقای زلمی خلیلزاد به کرات گفته بود که انتظار دارد پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به صلح برسیم.

احتمال می‌رود که گفت‌وگوهای صلح به منظور توافق با گروه طالبان شکست بخورد. ششمین دور از گفت‌و‌گوهای قطر میان نمایندگان ایالات متحده امریکا و نمایندگان گروه طالبان به پایان رسید. زلمی خلیلزاد نماینده ارشد وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، گفته برای رسیدن به صلح مذاکرات بیشتر نیاز است.
طالبان همچنان در این دور گفت‌وگوها همچنان روی خروج نیروهای خارجی از کشور تاکید کردند.
برخی از رسانه‌های غربی گزارش کرده‌اند که احمتال شکست گفت‌وگوها وجود دارد و امریکا و طالبان روی موضوع خروج نیروهای خاجی به نتیجه رسیده‌اند.
عدم مذاکره گروه طالبان با حکومت افغانستان نیز از چالش‌هایی به شمار می‌رود که روند گفت‌وگوهای صلح را تهدید می‌نماید.
اکنون پرسش این است که آیا انتخابات ریاست جمهوری در زمان معین آن برگزار خواهد شد یا خیر؟
در این شکی نیست که پروسه صلح روی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سایه انداخته است اما، آقای زلمی خلیلزاد به کرات گفته بود که انتظار دارد پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به صلح برسیم.
این دیپلمات ایالات متحده امریکا باری گفته بود که خوب است برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمادگی گرفته شود و اگر فرایند صلح به نتیجه نرسد، انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.
براساس تازه‌ترین جدول زمانی کمیسیون انتخابات، قرار است که انتخابات ریاست جمهوری در ششم ماه میزان سال جاری برگزار شود.
حالا از قراین روشن است که ممکن است پروسه صلح بدون نتیجه متوقف شود. در این صورت راه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باز خواهد شد.
برخی از دسته‌های انتخاباتی به ویژه تیم انتخاباتی« دولت ساز» به نامزدی محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور برای انتخابات سرگرم آمادگی است و به نوعی می‌شود گفت که کمپاین انتخاباتی آغاز کرده است.
آقای رییس جمهور بارها گفته که انتخابات در زمان تعریف شده برگزار خواهد شد و دیگر تاخیر در انتخابات قابل قبول نخواهد بود.
امریکا که برای رسیدن به صلح سخت عجله دارد، حالا دیده شود که با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری موافقت خواهد کرد یانه.
آقای خلیلزاد به تازگی گفت که اولویت امریکا صلح است نه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری.
بدون شک جانب امریکا تلاش خواهد کرد که فرایند صلح به نتیجه برسد اما، اگر این تلاش‌ها بدون نتیجه مطلوب به پایان برسد، گزینه دیگر جز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشور وجود نخواهد داشت.
البته بحث شکل‌گیری اداره موقت نیز زمزمه می‌شود و اما این بحث خیلی جدی نیست.
کمیسیون‌های انتخاباتی برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده‌اند. دست کم پنج ماه دیگر تا برگزاری انتخابات فاصله داریم. با این وجود انتظار داریم که آمادگی‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری به گونه جدی اتخاذ شود.
انتخابات ریاست جمهوری یک بحث مهم برای کشور است و نیاز است که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از جانب کمیسیون‌های انتخاباتی جدی گرفته شود.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا