آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‏‌شود؟

تا زمانی که اولویت کابل و واشنگتن یک گزینه واحد نباشد سخت خواهد بود تا شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باشیم. بدون حمایت امریکا مسایل مالی انتخابات ریاست جمهوری تامین نخواهد شد

به تازگی رهبری جدید کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که انتخابات ریاست جمهوری با چند ماه تاخیر در ۶ میزان سال جاری برگزار خواهد شد. پیش از این قرار بود انتخابات ریاست جمهوری همزمان با سه انتخابات دیگر در ۲۹ سرطان برگزار شود.
شماری از دسته‌های انتخاباتی به شمول دسته انتخاباتی صلح و اعتدال به نامزدی محمد حنیف اتمر اعلام کرده است که این تاخیر برای شان قابل نیست و رهبری کمیسیون به خواست رییس جمهور غنی چنین تصمیمی گرفته است.
دسته انتخاباتی امنیت و عدالت به نامزدی رحمت‌الله نبیل نیز اعلام کرده است که کمیسیون انتخابات باید پیش از اتخاذ چنین تصمیمی با دسته‌های انتخاباتی و احزاب سیاسی مشوره می‌کرد.
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در تجلیل از سال نو در شهر مزار شریف گفت که به تصمیم کمیسیون انتخابات احترام دارد و تاخیر دیگر برایش قابل قبول نخواهد بود.
اکنون پرسش پیش آمده این است که آیا انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‏شود یانه؟
برای حامیان افغانستان از جمله ایالات متحده امریکا، رسیدن به توافق با گروه طالبان مهم تر از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است. امریکا در چهار ماه اخیر سال گذشته پیوسته تاکید کرد که برای این کشور پایان جنگ و توافق با طالبان با اهمیت است.
زلمی خلیلزاد نماینده ارشد وزارت خارجه امریکا در روند صلح افغانستان، در پیام عیدی اش به مردم افغانستان گفته است که برای دولت امریکا پایان جنگ ودست یابی به صلح اولویت دارد.
تا جایی که امریکایی‌ها حتی در نظر دارند از خیر برگزاری انتخابات بگذرند و روی گزینه شکل‌گیری حکومت موقت نیز کار کنند. حمله لفظی حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی کشور بالای زلمی خلیلزاد این باور را تقویت می‌کند. آقای محب این دپیلمات امریکایی را متهم کرده است که در پی ایجاد حکومت موقت است.
در این میان، اولویت رییس جمهور غنی برعکس امریکا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان است. آقای غنی که از نامزدان انتخابات است روند گفت‌وگوهای صلح را گروگان گرفته و سعی دارد از این بحث برای رسیدن به قدرت استفاده نماید.
سفرهای ولایتی رییس جمهورغنی با رویکرد کمپاینی به گونه جدی آغاز شده است. سخنان آقای غنی در تجلیل از سال نو در شهر مزار شریف جنبه کمپاینی داشت. آنچه غنی در سفر های ولایتی می‌گوید برای شنونده قابل درک است که جنبه کمپاینی دارد.
رییس جمهور غنی در مزار تاکید کرد، صلحی را نمی‌پذیزد که از آن بوی خون می‌آید. رییس جمهور غنی به نحوی دارد که دسته انتخاباتی رقیب خود را طوری معرفی می‌کند که آنان صرف به رسیدن به کرسی ریاست جمهوری می‌اندیشند.
به باور نویسنده، تا زمانی که اولویت کابل و واشنگتن یک گزینه واحد نباشد سخت خواهد بود تا شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باشیم. بدون حمایت امریکا مسایل مالی انتخابات ریاست جمهوری تامین نخواهد شد. کشورهای کمک کننده به انتخابات، تنها با اشاره کاخ سفید انتخابات افغانستان را هزنیه مالی می‌دهند.
انتخابات ریاست جمهوری هزینه‌های گزاف دارد و حکومت نمی‌تواند هزینه آن را فراهم نماید.
حال در شروع سال جدید، بهتر است که حکومت بسیار سنجیده عمل کند. در سال گذشته رییس جمهور غنی همزمان درگیر دو بحث یعنی انتخابات ریاست جمهوری و روند صلح بود.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا