آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

انتخابات ریاست جمهوری را نباید کمیسیون فعلی برگزار کند

پیش از رفتن به سوی انتخابات ریاست جمهوری، اصلاحات انتخاباتی بایستی به وجود آید. چیزی که احزاب سیاسی از خیلی وقت است روی عملی شدن آن پافشاری دارند.


سومین دور انتخابات پارلمانی روز شنبه ۲۸ میزان برگزار شد. مردم افغانستان در وصف تهدیدات امنیتی با شور و شوق فراوان به هشدارهای گروه طالبان «نه» گفتند و از پروسه انتخابات که یک روند ملی و دمکراتیک است استقبال کردند. طالبان با نشر یک اعلامیه گفتند که انتخابات پارلماتی را تخریب می‌کنند. شرکت گسترده مردم را می‌توان « پیروزی مردم بر طالبان» عنوان کرد.
انتخابات پارلمانی ۲۸ میزان به گونه نامطلوب برگزار شد. کمیسیون انتخابات نتواست به آنچه وعده داده بود، انتخابات را به اجرا بگذارد. رهبری کمیسیون انتخابات همواره تاکید می‌کرد که تمامی آماده‌گی‌ها برای انجام انتخابات اتخاذ شده است. آنچه در انتخابات مجلس نمایندگان در روز انتخابات پیش آمد، نشان می‌دهد که کمیسیون انتخابات مسئولیت‌اش را به درستی انجام نداده و هیج نوع آماده‌گی برای انتخابات نداشته است. رسانه‌ها و نهادهای ناظر بر انتخابات تاکید می‌کنند که کمیسیون انتخابات نتوانسته است این روند را مدیریت کند.
به باور نویسنده، انتخابات ریاست جمهوری دور جدید را که قرار است در شروع سال آینده برگزار شود، نباید کمیسیون فعلی برگزار کند. انتخابات ریاست جمهوری به نسبت انتخابات پارلمانی بسیار مهم و با اهمیت است و بهتر است رهبران حکومت و احزاب سیاسی روی شکل‌گیری یک کمیسیون جدید کار کنند.
پیش از رفتن به سوی انتخابات ریاست جمهوری، اصلاحات انتخاباتی بایستی به وجود آید. چیزی که احزاب سیاسی از خیلی وقت است روی عملی شدن آن پافشاری دارند.
یکی از ماده‌های توافق‌نامه حکومت وحدت ملی میان داکتر عبدالله و اشرف غنی، اصلاحات بنیادی در کمیسیون انتخابات و پروسه انتخابات بود.
تجربه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ روشن ساخت که چقدر عملکرد کمیسیون انتخابات می‌تواند فاجعه بار باشد. با تاخیر باز شدن مراکز رای دهی، کم بود اوراق رای دهی، شمارش آرا در عدم ناظرین انتخاباتی، عدم استفاده از بایومتریک و ده‌ها چالش دیگر قابل توجیه نیست. کمیسیون انتخابات باید از مردم معذرت بخواهد و پذیرد که در برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان کوتاهی فاحش داشته است.
باور مردم به پروسه انتخابات که یک روند مشارکتی است در دو انتخابات سخت آسیب دیده است و مسئول این امر، بدون شک کمیسیون انتخابات و حکومت است. کمیسیون انتخابات و حکومت افغانستان سخت با باور مردم در این دو انتخابات بازی کرده است. رسوایی انتخابات ریاست جمهوری از جانب کمیسیون آن وقت سبب شد تا مردم از حضور یافتن در پای صندوق‌های رای احساس ندامت نمایند.
متاسفانه این اتفاق در انتخابات پارلمانی ۲۸ میزان، یک بار دیگر ظهور کرد. انتظار می‌رفت کمیسیون کنونی روی باور مردم به پروسه انتخابات کار کند که نکرد. برخی از منابع می‌گویند که سهل‌انگاری کمیسیون انتخابات در روز انتخابات عمدی بوده.
رهبران محترم حکومت، برگزاری انتخابات پارلمانی را یک دستاورد بزرگ توصیف می‌کنند. رهبران حکومت نباید فراموش کنند که انتخابات ۲۸ میزان یک فاجعه بود. پول هنگفت از سوی حامیان حکومت افغانستان وقف برگزاری انتخابات می‌شود و حاصل این هزینه نباید این گونه یک انتخابات باشد.
کمیسیون در انتخابات روز شنبه باید طوری عمل می‌کرد که مردم رسوایی انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته را فراموش می‌کرد. کمیسیون بی باوری مردم به انتخابات را افزایش داد.
با این وجود، حکومت و رهبران سیاسی برای انجام یک انتخابات سالم روی اجماع سیاسی کار کنند و در نهایت کمیسیونی به میان آید که بتواند انتخابات ریاست جمهوری دور جدید را برگزار نماید.
براساس گزارش‌های موجود، بسیاری از اعضای ارشد کمیسیون انتخابات به آدرس‌های سیاسی وابسته‌اند که مسئله مستقل بودن این نهاد را زیر سوال می‌برد. وقتی نهادی که انتخابات را برگزار می‌کند و حافظ انتخاب مردم است، این گونه عمل کند و مستقل نباشد، چطور مردم به حضور شان در انتخابات باورمند شوند؟
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا