آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

انتخابات سرطان نباید به «سرطان» مبدل شود

انتخاب کمیشنران و اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی آزمون بزرگ برای سلامت انتخابات آینده است. انتخابات سرطان سال آینده در صورتی به « سرطان» مبدل نخواهد شد که در گزینش کمیشنران جدید دقت بیشتر شود.

روند انتخاب کمیشنران و اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی روز گذشته در ارگ برگزار شد. احزاب سیاسی و جامعه مدنی ۸۱ نفر را برای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی به ارگ معرفی کرده بودند.
از میان ۸۱ نفر ۲۴ تن آنان بیشترین رای را گرفته است.
شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری گفته است، محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور به زودی از میان این افراد ۷ تن را به حیث کمیشنران کمیسیون انتخابات، ۵ نفر ا به حیث کمیشنران رسیدگی به شکایات انتخاباتی و دو نفر دیگر را به عنوان رییسان دبیر خانه هر دو کمیسیون انتخاب می‌کند.
آقای مرتضوی در مورد کسانی که آرای مشابه به دست آورده‌اند نیز گفت که رییس‌ جمهور با در نظرداشت جندر، قومیت و تجربه کاری در مورد آن‌ها تصمیم می‌گیرد.
کمیشنران جدید و اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی در حالی انتخاب می‌شوند که ریاست جمهوری در تاریخ ۲۳ دلو در فرمانی اعلام کرد که براساس قانون جدید انتخابات، ۱۲ عضو کمیسیون‌های انتخاباتی به شمول رییسان آن‌ها برکنار شده‌اند. افزون بر این، دادستانی کل کشور نیز اعلام کرده که این افراد به علت سو استفاده از صلاحیت‌های وظیفوی ممنوع الخروج هستند.
اما حرف اساسی این خواهد بود که ریاست جمهوری در گزینش کمیشنران و اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی دقت بیشتر کند.
محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری، در هفته گذشته گفته بود که انتظار داریم افراد با تعهد و شایسته به عنوان کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی انتخاب شوند.
احزاب سیاسی، دسته‌های انتخاباتی و افکار عمومی کشور نیز می‌خواهند که افراد شایسته و با تعهد به حیث کمیشنران و اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاب شوند.
اگر چنین نشود، بدون شک رسوایی انتخابات پارلمانی ۲۸ و ۲۹ میزان بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری تکرارخواهد شد.
قرار است که انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ سرطان سال آینده برگزار شود. رییس جمهور غنی به تازگی گفته است که انتخابات در زمان معین آن برگزار خواهد شد.
ارگ اعلام کرده است که اقدامات اخیر، آغازی برای اصلاحات انتخاباتی است. هر چند ارگ چنین می‌گوید ولی احزاب سیاسی و دسته‌های انتخاباتی به نسبت اصلاحات سخت بدبین هستند.
اکنون احزاب سیاسی به این باور است که حکومت در گزینش کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی سیاسی و انتخاباتی عمل می‌کند.
ریاست جمهوری بایستی در گزینش افراد جدید در کمیسیون‌های انتخاباتی به گونه بی‌طرف عمل کند و شایسته سالاری را نباید قربانی زد و بندهای سیاسی نماید.
البته در کنار گزینش افراد شایسته، ارگ مسئولیت دارد که افراد با تعهد را نیز انتخاب کند. در صورتی که چنین نشود، شک نکید که تقلبات انتخابات پارلمانی در انتخابات ریاست جمهوری تکرار خواهد شد.
پیش از پنج ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی گذشته، ولی هنوز خبری از نتایج نهایی این انتخابات نیست. مسئول رسوایی انتخابات پارلمانی کمیشنران و رییسان کمیسیون‌های انتخاباتی است.
انتخاب کمیشنران و اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی آزمون بزرگ برای سلامت انتخابات آینده است. انتخابات سرطان سال آینده در صورتی به « سرطان» مبدل نخواهد شد که در گزینش کمیشنران جدید دقت بیشتر شود. پس به جنجال رفتن نتایج انتخابات عزل و ممنوع الخروج کردن دردی را درمان نخواهد کرد.
کاری که در حق انتخابات پارلمانی شد. کمیشنران نهادهای انتخاباتی تا تواستند با آرای مردم بازی کردند و پس از آن حکومت فرمان عزل داد و دادستانی فرمان ممنوع الخروجی.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا