آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستصلح

انتخابات شش میزان؛ بدون برنده و بازنده برگزار می‌شود

یک منبع محلی در ولسوالی دولت‌آباد بلخ، می‌گوید که تاکنون یک صندوق هم به ولسوالی دولت‌آباد انتقال نیافته است. او می‌گوید که مردم به علت ناامنی و تحرکات طالبان، نمی‌خواهند و نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

کمتر از دو هفته دیگر به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است. انتخاباتی که پیش از برگزاری در مورد شفافیت آن کلی اعتراض و پرسش وجود دارد. اکنون با توجه به این نگرانی‌ها، پرسش مطرح این است که آیا انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو برنده و بازنده خواهد داشت یاخیر؟ موضوع برنده و بازنده از این جهت مطرح است که انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ بازنده و برنده نداشت. پس از جنجالی شدن نتایج انتخابات، عبدالله و غنی تن به شکل‌گیری حکومت وحدت ملی دادند. در آن زمان کمیسیون انتخابات نتوانست اعلام کند که میان غنی و عبدالله یکی را به عنوان نامزد برنده اعلام کند.
این‌که انتخابات ریاست جمهوری ششم ماه میزان برنده و بازنده خواهد داشت یانه، دقیقاً وابسته به سلامت و شفافیت این روند است. انتخابات یکی از مولفه‌های نظام‌های دمکراتیک است و سلامت آن نیز امر مهم و حیاتی. اگر کمیسیون‌های انتخاباتی همان مسیر انتخابات پارلمانی ۲۸ و ۲۹ ماه میزان و انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ را طی کنند، بدون شک انتخابات برنده و بازنده نخواهد داشت و کل روند انتخابات به جنجالی مبدل خواهد شد.
بی‌اعتمادی به کمیسیون‌های انتخاباتی
در توافق‌نامه حکومت وحدت ملی، رهبران حکومت تهعد کرده بودند که باید اصلاحات انتخاباتی به میان آید. چیزی که در پنج سال گذشته هرگز محقق نشد و انتخابات پارلمانی در مدیریت همین حکومت با انبوهی از تقلب و تخطی برگزار شد. حالا انتخابات ریاست جمهوری هم با همین نگرانی‌ها و بدون هیچ نوع اصلاحاتی برگزار خواهد شد.
نامزدان و جناح‌های سیاسی نسبت به عملکرد نهاد‌های انتخاباتی سخت بدبین هستند و از همین اکنون مدعی‌اند که تیم حاکم نتایج انتخابات را مهندسی خواهد کرد. تنها تیم«دولت ساز» به نامزدی محمد اشرف غنی در خصوص چگونگی انتخابات نگرانی ندارد. رهبری این تیم تا کنون در باره سلامت انتخابات اشاره‌ای نداشته است. با توجه به بی‌اعتمادی به کمیسیون‌های انتخاباتی و تیم حاکم بعید نیست که انتخابات موجب جنجال دیگر شود. پس از انتخابات ریاست جمهوری گذشته، عبدالله و غنی هر کدام خود را برنده انتخابات معرفی کردند و می‌کنند.
از ادبیات و صحبت‌های آقای غنی بر می‌‎آید که او بار دیگر به شکل‌گیری حکومت وحدت ملی تن نخواهد داد. او بارها گفت که ریاست اجرایی در حکومت مزاحم کار او بوده است.
تقلب در انتخابات یک امر معمول است و هر نامزدی می‌کوشد که برای پیروزی در انتخابات به تقلب متوسل شود. این‌که انتخابات پیش‌رو چقدر می‌تواند به گونه شفاف برگزار شود و در نهایت نامزد برنده و بازنده داشته باشد، وابسته به عملکرد کمیسیون انتخابات است. انتخابات ششم ماه میزان در شرایط حساسی برگزار می‌شود که افغانستان درگیر پروسه صلح نیز می‌باشد. نهاد‌های بین‌المللی و ایالات متحده امریکا از انتخابات پیش‌رو به گونه باید و شاید حمایت نکرده‌اند. در انتخابات‌های گذشته نهاد‌های بین‌المللی برای انتخابات وجهه‌سازی می‌کردند.
گروه طالبان هم بیشتر از هر زمان در پی تخریب پروسه انتخابات است و تلاش خواهد کرد که مانع برگزاری انتخابات شود. در حال حاضر به علت حضور و تحرکات طالبان در بسیاری از نقاط کشور خبری از انتخابات نیست. یک منبع محلی در ولسوالی دولت‌آباد بلخ، می‌گوید که تاکنون یک صندوق هم به ولسوالی دولت‌آباد انتقال نیافته است. او می‌گوید که مردم به علت ناامنی و تحرکات طالبان، نمی‌خواهند و نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند.
دفتر ساحوی کمیسیون انتخابات در شمال کشور کشور اما در این باره چیزی نمی‌گوید. حالا در ۳۴ ولایت کشور نمونه‌های زیادی چون ولسوالی دولت‌آباد بلخ وجود دارد. ناامنی‌ها و بی‌اعتمادی به انتخابات، سبب شده است که میزان شرکت کننده در انتخابات ریاست جمهوری ناچیز باشد.

نویسنده

اخترسهیل _ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا