آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

انتخابات و آزمون دمکراسی برای نهادهای امنیتی

حالا که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم، نگرانی این که نهادهای دولتی با امکانات شان در اخیتار تکت‌های انتخاباتی قرار بگیرند زیاد وجود دارد

قرار است در ششم ماه میزان یعنی کمتر از چهار ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان برگزار شود. در پیوند به چگونه برگزار شدن این انتخابات، کلی نگرانی وجود دارد. یکی از این نگرانی‌ها طرف شدن نهادهای دولتی در پروسه انتخابات است. در تمامی انتخابات‌های تجربه شده، نهادهای دولتی گاه به شکل پنهان و گاه به شکل عیان با برخی از تکت‌های انتخاباتی همکاری کرده‌اند. چیزی که مهم است این است که نهاد‌های دولتی باید بی‌طرفی شان را در فرایند انتخابات حفظ کنند و در خدمت تکت‌های انتخاباتی قرار نگیرند. حالا که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم، نگرانی این که نهادهای دولتی با امکانات شان در اخیتار تکت‌های انتخاباتی قرار بگیرند زیاد وجود دارد.
نامزدان و جناح‌های سیاسی از مدت‌ها بدین سو محمد اشرف غنی را متهم می‌کنند که از امکانات دولتی استفاده انتخاباتی می‌کند. قرار است حکومت به کارمندان دولتی عیدی بدهد. نامزدان انتخابات عیدی ارگ را کمپاین انتخاباتی عنوان می‌کنند.
کمیسیون‌های انتخاباتی و نهادهای ناظر بر انتخابات باید متوجه این موضوع باشند که نهادهای دولتی در انتخابات بی‌طرف باشند و در خدمت تکت‌های انتخاباتی قرار نگیرند. در این دوره از حکومتداری به وضوح تجربه شد که نهادهای حکومتی از هیچ گونه استقلال عمل برخوردار نیستند و تحت فرمان ارگ عمل می‌کنند. به طور نمونه دادگاه عالی بر دوام کار حکومت تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مشروعیت بخشید. نامزدان و جناح‌های سیاسی به این باورند که دادگاه عالی تحت فشار بوده که چنین فیصله نموده است.
نهادهای امنیتی و دفاعی مسئولیت دارند امنیت پروسه انتخابات را تامین کنند و زمینه حضور گسترده مردم را پای صندوق‌های رای فراهم نمایند. طرف شدن نهادهای دولتی در انتخابات، بدون شک درد سر ساز خواهد شد. رحمت‌الله نبیل نامزد دسته انتخاباتی « امنیت و عدالت» در این خصوص ابراز نگرانی کرده و گفته در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ وقتی او رییس عمومی امنیت ملی کشور بوده، این نهاد از آدرس‌هایی بوده که با هیچ یک از تکت‌های انتخاباتی همکاری نکرده و بی‌طرفی خود را حفظ کرده است.
کمیسیون انتخابات و نهادهای ناظر بر انتخابات باید دقت داشته باشند که تیم انتخابات «دولت ساز» از امکانات دولتی سو استفاده نکند. امکانات دولتی بیت‌المال محسوب می‌گردد و هیچ تکتی حق ندارد از آن استفاده کند. تمامی امکانات به ویژه وزارت مالیه در خدمت تیم حاکم است. اگر نظارت صورت نگیرد شکی نیست که از بودجه ملی سو استفاده نشود.
عیدی به کارمندان دولت تاکنون سابقه نداشته است. حالا با نزدیک شدن به انتخابات آقای غنی عید بخشی می‌کند. این مورد نمونه آشکار استفاده از بودجه ملی برای کمپاین انتخاباتی است.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا