آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

انتخابات و حملات تازه طالبان؛ مذاکرات میان‌افغانی با کدام طعم برگزار می‌شود

طالبان با حمله به شهر‌ها به دنبال امتیازات کلان کلان هستند. حملات تازه طالبان به کندز و بغلان عقب زده شد. اما این گروه دست روی دست نمی‌ماند و بدون شک با گذشت هر روز که به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، حملات آنان بیشتر خواهد شد

۲۵ روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ششم ماه میزان باقی مانده است. همزمان با نزدیک شدن به روز برگزاری انتخابات حملات گروهی طالبان به قصد تصرف شهر‌ها دوباره تشدید یافته است. گروه طالبان اعلام کرده بود که جلو برگزاری انتخابات را می‌گیرد و گفته بود انتخابات تلاشی است برای تخریب پروسه صلح. به تازگی نهمین دور گفت‌وگو‌های قطر میان نمایندگان طالبان و ایالات متحده امریکا به پایان رسید و گفته می‌شود که زلمی خلیلزادنماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان جهت رایزنی به کابل حضور یافته است.
طالبان در تازه ترین مورد به گونه گروهی بالای مرکز شهر کندز و بغلان حمله کردند. با توجه به رویکرد تخریبی طالبان، این گروه با حملات تازه شان انتخابات ششم ماه میزان را نشانه گرفته است. حملات گروهی طالبان در آستانه برگزاری انتخابات نشان می‌دهد که این گروه به گونه جدی و برنامه ریزی شده، در پی تخریب انتخابات است.
همین اکنون ناامنی‌ها در ولایات شمال کشور بیشتر از هر زمان دیگر تشدید یافته است. به طور نمونه در بسیاری از ولسوالی‌های بلخ درگیری جریان دارد و طالبان پیش‌روی قابل ملاحظه‌ای هم داشته‌اند. همزمان با این ناامنی‌ها و تحرکات گروه طالبان، عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی در دیدار با نمایندگان بلخ، جوزجان و سمنگان در مجلس نمایندگان گفته که برای دفاع از ولایت بلخ هر نوع آماد‌گی دارد.
طالبان در حالی به حملات شان تشدید بخشیده‌اند که هنوز مواد لازم انتخاباتی به بسیاری از ولایت‌ها و زون‌ها فرستاده نشده است. براساس گزارش‌ها، به تازگی طالبان بر بخش‌هایی از ولایت بدخشان به گونه گروهی حمله کردند. طالبان سعی خواهند کرد که با تمام قوت جلو برگزاری انتخابات را بگیرند. در این مورد هیچ شکی نیست.
نهاد‌های امنیتی و دفاعی کشور اعلام کرده‌اند که ۷۲ هزار نیرو امنیت انتخابات را تامین خواهند کرد. حملات اخیر طلبان نشان می‌دهد که این گروه می‌تواند برای انتخابات چالش‌های بسیار جدی خلق کند. هر چند بحث برگزاری انتخابات خیلی مجمل به نظر می‌رسد اما، تحرکات تازه طالبان این باور را بیشتر تقویت می‌کند که انتخابات برگزار نخواهد شد. طالبان با انجام این حملات می‌خواهند مردم را وحشت زده نمایند تا در انتخابات شرکت نکنند. با توجه به بی‌اعتمادی‌ها به کار نهاد‌های انتخاباتی و ارگ، افکار عمومی کشور بعید است که دغدغه شرکت در انتخابات را داشته باشند. یکی از جدی ترین چالش‌ها در برابر روند انتخابات همین ناامنی‌ها است. حملات تازه طالبان همان قدر که به انتخابات ارتباط می‌گیرد، به مذاکرات صلح هم مرتبط است. قرار است پس از امضای توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان، مذاکرات میان‌افغانی برگزار شود. طالبان با حمله به شهر‌ها به دنبال امتیازات کلان کلان هستند. حملات تازه طالبان به کندز و بغلان عقب زده شد. اما این گروه دست روی دست نمی‌ماند و بدون شک با گذشت هر روز که به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، حملات آنان بیشتر خواهد شد. برگزاری انتخابات همان قدر که برای ارگ« خط سرخ» است، تخریب آن برای طالبان هم خط سرخ‌تر است.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا