آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

رسوایی‏‌های انتخابات پارلمانی هر روز بیشتر می‌شود

آنچه در انتخابات پارلمانی پیش آمد، بدون شک زخم ناسوری است بر پیکر دمکراسی انتخاباتی در افغانستان. با آن که پرونده انتخابات پارلمانی با گذشت هر روز طولانی‌تر می‌شود، اما خبری از تامین عدالت انتخاباتی نیست.

عزیز آریایی رییس پیشین کمیسیون شکایات انتخاباتی در تازه‌ترین مورد، در صحبت با یک رسانه فاش کرده است که محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در جلسه‌ای به وی دستور داده بود که افراد مشخص را در انتخابات پارلمانی ۲۸ و ۲۹ میزان برنده بسازد.
البته این مورد تازه هم نیست، متاسفانه بارها اعضای ارشد کمیسیون‌های انتخاباتی اعلام کرده بودند که ریاست جمهوری در امور مسایل انتخابات پارلمانی دخالت می‌کند و مطالباتی دارد.
انتخابات پارلمانی از سوی کمیسیون‌های انتخاباتی با انبوهی از تقلب و تخطی برگزار شد. ریاست جمهوری برای این که کاری کرده باشد، اعضا و روسای کمیسیون‌های انتخاباتی را برکنار کرد و عوض آن‌ها کسانی دیگر را انتخاب و گزینش کرد.
افزون بر عزل، شماری از کمشینران کمیسیون‌های انتخاباتی، ممنوع الخروج نیز شدند و پرونده آن‌ها در دادستانی کل کشور زیر بررسی است.
اعضای پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی متهم به فساد مالی و اخلاقی هستند.
در این میان از دادستانی کشور خواسته می‌شود که اظهارات اعضای پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی را هم مورد بررسی قرار دهد. بدون شک وقتی رییس یک نهاد انتخاباتی ادعا می‌کند که رییس جمهور غنی از وی مطالباتی داشته، حتمن اسناد و مدارکی دارد که ادعای او را ثابت کند.
هنوز به طور کلی پرونده انتخابات پارلمانی بسته نشده است و فرصتی وجود دارد که عدالت انتخاباتی به طور باید و شاید تامین شود. داخل سال جدید خورشدی شدیم و هنوز دروازه پارلمان بسته مانده است.
تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شش ماه فاصله داریم. بیش از پنج ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی سپری شده است و هنوز اعلام نتایج نهایی روشن نیست که در چه زمانی اعلام خواهد شد.
آنچه در انتخابات پارلمانی پیش آمد، بدون شک زخم ناسوری است بر پیکار دمکراسی انتخاباتی در افغانستان. با آن که پرونده انتخابات پارلمانی با گذشت هر روز طولانی تر می‌شود، اما خبری از تامین عدالت انتخاباتی نیست.
طول کشیدن اعلام نتایج نهایی انتخابات زمانی قابل قبول بود که عدالت انتخاباتی تامین می‌شد و تمامی تقلب‌ها و تخطی‌ها به گونه بی‌طرف و جدی بررسی می‌شد.
در صورتی که عدالت انتخاباتی تامین نشود و اعتماد مردم به کمیسیون و انتخابات دوباره برنگردد، تاخیر در همگانی ساختن نتایج نهایی هیچ منطق ندارد. کسی نمی‌تواند به دلایل حقوقی و سیاسی تاخیر در اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی را توجیه نماید.
اگر وضعیت همین طور پیش برود و عدالت انتخاباتی تامین نشود، پارلمان جدید یک نهاد بسیار معیوب خواهد بود.
پرونده انتخابات پارلمانی آزمون بزرگ برای انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود.
از جانب دیگر، وقتی نتیجه انتخابات و انتخاب مردم یک پارلمان معیوب و ضعیف باشد، چطور می‌تواند این نهاد از عملکرد حکومت نظارت کند؟ رهبران حکومت و اعضای پیشین و فعلی کمیسیون‌های انتخاباتی بایستی به این پرسش پاسخ ارائه نمایند.
در یک سال اخیر، با اوج تنش‌های سیاسی در کشور به خوبی حس شد که جای یک پارلمان با اتوریته خالی است. در خیلی از موارد پارلمان می تواند پادرمیانی نماید و منازعات سیاسی را حل و فصل نماید. در حال حاضر هیچ نیرو نیست که از عملکرد حکومت نظارت کند و اندکی از کجی‌های حکومت کم نماید.
برقراری عدالت انتخاباتی ما را کمک می‌کند تا یک پارلمان با اقتدار شکل بگیرد و مردم نمایندگان واقعی را خود در کرسی‌های مجلس مشاهده نمایند.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا