آخرین اخبارافغانستانسیاست

انتستیتوت صلح امریکا: طا-لبان افغان دست از حمایت تی‌تی‌پی برنمی‌دارند

خبرگزاری دید: اندیشکده برجسته امریکا در گزارشی گفته که بعید است طا-لبان افغان دست از حمایت طا-لبان پاکستانی بردارند، زیرا احساس می‌کنند که مشکلات اقتصادی اسلام‌آباد مانع عملیات این کشور علیه تی‌تی‌پی است.

انستیتوت صلح ایالات متحده (USIP) به تازگی با نشر گزارشی هشدار داده است که «در بحبوحه بحران اقتصادی پاکستان و حکومت طا-لبان بر افغانستان، طا-لبان پاکستانی به‌عنوان یک تهدید قوی‌تر ظاهر شده‌اند».

این گزارش با اشاره به انتقاد اخیر کابل از سیاست‌های اسلام آباد، استدلال می کند که «این لفاظی‌های غیردیپلماتیک بر عزم طا-لبان برای ادامه حمایت از تحریک طا-لبان پاکستان، حتی در صورت تشدید فشار پاکستان پافشاری دارد.»

چنین سیگنال‌ها و گزارش کارشناسان سازمان ملل متحد و ناظران در مورد تحرک آزادانه تی‌تی‌پی و تجارت آن‌ها در شهرهای افغانستان مطابقت دارد.

در گزارش USIP اشاره شده است که امیر طا-لبان و مشاوران نزدیک او «بعید است از حمایت تحریک طا-لبان پاکستان به دلایل ایدیولوژیک چشم‌پوشی کنند».

بر اساس این گزارش، یکی دیگر از عوامل کلیدی شکل‌دهنده واکنش پاکستان، وخامت اقتصاد این کشور است که در آستانه رکود قرار دارد. این امر گزینه‌های نظامی پاکستان را محدود می‌کند. پاکستان می تواند حملات و اقدامات دفاعی را در داخل کشور انجام دهد، اما منابع لازم برای یک کمپاین بالا را ندارد.

در این گزارش آمده است: طا-لبان افغان همچنان از تحریک طالبان پاکستان حمایت می‌کنند و پناهگاه امنی را برای این گروه فراهم می‌کنند.

این گزارش خاطرنشان کرده که تحریک طا-لبان پاکستان همچنین از حمایت مردمی در افغانستان برخوردار است، جایی که هم حوزه‌های طا-لبان و هم حوزه‌های غیرطا-لبان به دلیل تنفر شدید از پاکستان، از تی‌تی‌پی حمایت می‌کنند.

انستیتوت صلح امریکا می‌گوید که برخی از جنگجویان طا-لبان نیز به تحریک طا-لبان پاکستان پیوسته و برخی از انتحارکننده‌های اخیر که حملاتی را در داخل پاکستان انجام داده‌اند نیز افغان بوده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا