آخرین اخبارجهانسیاست

انتقاد تند اردوغان از کشورهای توسعه‌یافته در قبال بحران پناه‌جویان

خبرگزاری دید: رییس جمهور ترکیه از کشورهای توسعه‌یافته به دلیل عدم مسئولیت‌پذیری در قبال بحران پناه‌جویان به شدت انتقاد کرد.

انتقاد تند اردوغان از کشورهای توسعه‌یافته در قبال بحران پناه‌جویان

به نقل از شینهوا، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه روز گذشته در سخنرانی در کنفرانس جهانی پارلمانی در مورد مهاجرت که در استانبول دایر شد، از کشورهای توسعه‌یافته به خاطر عدم قبول مسئولیت نسبت به بحران پناه‌جویان به شدت انتقاد کرد.
اردوغان گفت: بار واقعی مسئله مهاجرت و پناهندگان را کشورهایی مانند کشور ما که همسایه مناطق بحرانی هستند، بر دوش می‌کشند، نه کشورهای توسعه‌یافته که با صدای بلند فریاد می‌زنند.
رییس جمهور ترکیه بیان داشت که بر اساس آمار سازمان ملل، کشورهای پردرآمد به طور متوسط میزبان ۲٫۷ پناهنده به ازای هر ۱۰۰۰ نفر هستند، در حالی که کشورهای متوسط و کم‌درآمد میزبان ۵٫۸ پناهنده هستند.
وی افزوده است: کسانی که با پذیرفتن چند صد پناهنده تبلیغات می‌کنند، در واقع هیچ مسئولیتی در قبال عمیق شدن بحران‌های انسانی بر عهده نمی‌گیرند.

رهبر ترکیه هشدار داد که مشکل جهانی پناهندگان به سطحی رسیده است که از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون مشاهده نشده است.
بر اساس آمار رسمی انقره، ترکیه کشوری با ۸۴ میلیون نفر جمعیت، از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱، میزبان بیش از ۳٫۶ میلیون پناهنده بوده است.
گفتنی است که درگیری، بحران بی‌کاری، تبعیض و تسلط دوباره طا-لبان بر افغانستان باعث شده هزاران نفر کشور را ترک کنند.


ترکیه طی چند ماه اخیر صدها پناه‌جوی افغان را با پروازهای چارتری به کابل بازگرداند.
این در حالی است که نهادهای حقوق بشری روز گذشته به مناسبت روز جهانی پناه‌جویان خواستار تحقق حقوق پناه‌جویان در کشورهای میزبان شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا