آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

انتقاد روسیه از نقش غرب در پرورش داعش در افغانستان و خاورمیانه

خبرگزاری دید: نماینده روسیه در نشست شورای امنیت سازمان ملل از نقش غرب در رشد گروه تروریستی داعش در خاورمیانه، افریقا و افغانستان انتقاد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل روز گذشته در نشستی فعالیت‌های داعش را در جهان به شمول افغانستان بررسی کرد.

سازمان ملل در گزارشی گفته است که شمار جنگجویان و اعضای خانواده‌های گروه داعش در افغانستان در حال حاضر از ۴ تا ۶ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

در بخشی از گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد آمده است: شاخه خراسان داعش، توانایی‌های عملیاتی خود را در داخل افغانستان افزایش داده است. به طوری که تعداد کل جنگجویان و اعضای خانواده‌های این گروه بین ۴ هزار تا ۶ هزار تن در افغانستان تخمین زده می‌شود که نسبت به گزارش‌‌های قبلی افزایش را نشان می‌دهد. کشورهای عضو همچنان نگرانی‌های فزاینده‌ای را در مورد توانایی‌های شاخه خراسان داعش در خارج از افغانستان گزارش کرده‌اند.

اما طا-لبان بارها از مصئونیت خاک افغانستان در برابر کشورهای دیگر سخن گفته و توانمندی گروه داعش را در افغانستان نیز رد می‌کند.

در همین حال، ماریا زبلوتسکایا نماینده روسیه در نشست شورای امنیت گفته است: ظهور داعش در خاورمیانه نتیجه مستقیم تجاوزات امریکا و ایتلاف آن‌ها علیه عراق بود.

به گفته وی، با تجاوز ناتو به لیبیا داعش در افریقا نیز ظاهر شد.

نماینده روسیه افزوده است: وضعیت افغانستان همچنین نمونه بارز این است که غرب از مسایل ضد تروریزم برای خدمت به منافع خودخواهانه جئوپولتیک خود استفاده می‌کند.

وی افزوده است که ایالات متحده به بهانه مبارزه با تروریست‌ها ٢٠ سال در افغانستان بود اما بدون شکست دادن القاعده از این کشور خارج شد و شمار هنگفت سلاح‌ها و تجهیزات نظامی را که به این کشور آورده بود سر از جاهای دیگر درآورد و به دست تروریست‌ها افتاد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا