آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

انتقاد شدید امام علی رحمان از سکوت جهان در قبال افغانستان

رییس جمهور تاجیکستان ضمن انتقاد تند از سکوت جهان در قبال بحران افغانستان، از سازمان‌های بین‌المللی، کشور‌های منطقه و جهان خواست برای حل مشکلات افغانستان و تشکیل حکومت مصالحه ملی با فراگیری تمام اقوم این کشور تدبیر‌های فوری بیندیشند.


امام علی رحمان رییس جمهور تاجیکستان گفته که مشاهدات و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که در مدت بیش از یک‌ماه گذشته، وضعیت افغانستان بازهم هلاکت‌بار و باعث نگرانی جدی ممالک منطقه و جهان شده‌ است.
او این اظهارات را در سخنرانی خود به مناسبت استقلال تاجیکستان بیان کرده ‌است.
رحمان افزوده که مردم افغانستان که بیش از ۴۰ سال در شرایط جنگ و ناآرامی تحمل کرده‌ بودند، بازهم با مشکلات بیشتر امنیتی و اجتماعی رو به رو شده‌اند.
او گفته‌است: «ناامنی و بدبختی که به سر مردم این کشور باستانی آمده‌ است، نتیجه دخالت کشور‌های خارجی، یعنی فعالیت دایره‌های منفعت‌دار منطقه و جهان می‌باشد که حالا نیز ادامه دارد».
رحمان گفته‌ است که تاجیکستان خواستار برقراری هرچه زودتر صلح و آرامش در افغانستان با تشکیل حکومت فراگیر و با درنظرداشت منفعت‌ اقوام، رأی تمام مردم افغانستان، احترام و رعایت حقوق شهروندان در معیار‌های جهانی است.
او تاکید کرده که اخلاقی نیست که جامعه جهانی مردم افغانستان را با مشکلات به وجود آمده تنها بگذارد.
رییس جمهور تاجیکستان گفته ‌است که «وضعیت سنگین و فلاکت‌بار این کشور با گناه ساکنان آن به وجود نیامده ‌است».
او گفته ‌است: «من در حیرتم که تمام نهاد‌های بین‌المللی عاید به حقوق بشر خاموشی را اختیار کرده‌اند و در مورد پشتیبانی از حقوق مردم افغانستان هیچ‌گونه تشبث نشان نمی‌دهند».
رحمان در ادامه افزوده که بی‌تفاوتی نسبت به سرنوشت افغانستان باعث افزایش خشونت و احتمال «جنگ تحمیلی سال‌های ۹۰» خواهد شد که امنیت و ثبات در کشور‌های منطقه و جهان را تهدید خواهد کرد.
به گفته او، وضعیت افغانستان بر کشور‌های آسیای مرکزی تأثیر مسقیم منفی می‌گذارد.
رییس جمهور تاجیکستان گفته که طی ۲۰ سال اخیر او در سازمان‌های بین‌المللی و دیگر همایش‌های جهانی گفته که مسئله افغانستان راه حل نظامی ندارد و باید تنها با راه مذاکرات حل و فصل شود؛ ولی جامعه جهانی به حل این مسئله تا اندازه‌ای بی‌تفاوتی کرد.
او گفته که مشکلات افغانستان به جایی رسیده که امروز تمام بشریت، مخصوصاً تاجیکستان و دیگر کشور‌های همجوار آن نگران اند.
او از همه سازمان‌های بین‌المللی، کشور‌های منطقه و جهان دعوت کرده که برای حل مشکلات افغانستان و تشکیل حکومت مصالحه ملی با فراگیری منفعت‌های تمام اقوام تدبیر‌های فوری و دسته‌جمعی بیندیشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا