آخرین اخبارمنطقه

انتقاد نمایندگان مجلس ایران از نامه‌نگاری‌ احمدی‌نژاد به ترامپ

شماری از نمایندگان مجلس ایران از نامه‌نگاری محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور سابق این کشور به دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا انتقاد کردند.

به گزارش خبرگزاری دید، به نقل از رسانه‌های خارجی، شماری از نمایندگان مجلس این کشور از نامه‌نگاری محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور سابق ایران به دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا انتقاد کرده و آن را باعث خدشه به اعتبار ایران دانستند.

اردشیر نوریان، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران در این رابطه گفته است که ارسال نامه به دیگر کشورها در سطح مقامات ارشد دارای عرف و سیستم بین‌المللی است و خواستار جلوگیری از اقداماتی شد که به منزلت کشور خدشه وارد می‌کند.

نوریان، این اقدام را غیرمعقول و دور از تعاریف دیپلماتیک دانست و گفت: نامه‌نگاری فوق و ارسال آن از سوی رییس‌جمهور سابق به مقامات امریکایی خارج از همه چارچوب‌ها و قوانین بین‌المللی بوده است.

علی‌رضا رحیمی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران در این رابطه گفت: هر اقدامی خارج از پروتکل‌های بین‌المللی نه تنها باعث به نتیجه نرسیدن اهداف مورد نظر خواهد شد، بلکه به منافع ملی نیز صدمه وارد خواهد کرد.

وی افزود: برای برقراری ارتباط و نامه‌نگاری در سطح مقام‌های دو کشور، برخی مقدمات دیپلماتیک و پروتکل‌های بین‌المللی وجود دارد که باید هر مسئولی در هر کشوری این مسایل را رعایت کند.

محمد ابراهیم رضایی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران اظهار داشت: نامه‌نگاری مسئولین اجرایی سابق کشورمان خارج از عرف‌های بین‌الملل و دیپلماتیک خلاف مصالح و منافع ملی کشور و نظام است و باید تمامی جوانب نگارش و ارسال این‌گونه نامه‌ها لحاظ شود.

گفتنی است که محمود احمدی نژاد، رییس‌جمهور سابق ایران، ۲۶ فبروری ۲۰۱۷ به دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، نامه نوشت و از او خواست که نظام انتخاباتی و سیاسی امریکا را اصلاح کند، با احترام به زنان نقش آنان را در مشارکت و رهبری در نظر بگیرد و مانع “دست‌اندازی” امریکا به منافع کشورهای دیگر شود.

احمدی نژاد در این نامه، ۱۰ توصیه به ترامپ کرده و گفته این نامه را نه به معنای”رایج سیاسی” بلکه به عنوان نامه” یک انسان به انسان دیگر” و از سر”علاقه‌مندی و دلسوزی به مردم امریکا” نوشته و از آقای ترامپ انتظار دارد که با همین دید آن را مطالعه کند.

او خطاب به ترامپ نوشت: من و شما نیز مانند دیگر انسان‌ها بنده و مخلوق خداوند یگانه هستیم و برای زندگی جاوید خلق شده‌ایم. خداوند ما را برای دشمنی، برتری‌جویی و تجاوزطلبی خلق نکرده‌است. از آنجا که با بسیاری از شخصیت‌های گوناگون پنج قاره جهان ملاقات کرده، این نامه می‌تواند دیدگاه‌های ملت‌های دیگر هم تلقی شود.

گفتنی است که نامه احمدی نژاد به ترامپ و حاشیه مربوط به تحویل نامه به نگهبان سفارت سوییس در تهران(به عنوان حافظ منافع امریکا در ایران) بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های ایران پیدا کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا