آخرین اخبارافغانستان

انتقاد «نی» از نهادهای بلندپایه حکومتی در ارایه اطلاعات


مسئولان نی یا نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان، امروز در یک نشست خبری، در پیوند به یک ارزیابی یا سروی سه ماهه که از سوی دفتر نی صورت گرفته است، نهادهای بلندپایه حکومتی را متهم به رعایت نکردن قانون دسترسی به اطلاعات کرده است.
مجیب خلوتگر، رییس دفتر حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان در روز جهانی حق دسترسی به اطلاعات در مورد اهداف این ارزیابی می‌گوید: این سروی به هدف ارزیابی نهادهای حکومتی صورت گرفته است که آیا در نهادهای حکومتی دفتر ارایه اطلاعات وجود دارد و کارمندان این نهادها از قانون حق دسترسی به اطلاعات آگاه هستند.
به گفته آقای خلوتگر از ۶۹ نهاد حکومتی موجود در شهر کابل ۵۱ نهاد آن به این سروی پاسخ ارایه کردند، اما مقامات بلندپایه حکومتی مانند ارگ ریاست جمهوری، ریاست اجراییه، وزارت داخله افغانستان، کمیسیون مستقل انتخابات، اداره تذکره‌های الکترونیکی، مجلس نمایندگان و شورای امنیت ملی با تلاش‌های فراوان به پرسش‌های این سروی پاسخگو نبودند.
وی می‌افزاید، ۳۴ درصد نهادهای دولتی فاقد دفترهای ارایه اطلاعات و ۱۵ درصد آن در جریان ایجاد دفترهای ارایه اطلاعات هستند.
آقای خلوتگر همچنان نگران است که تا حال ۷۳ درصد از نهادهای حکومتی بودجه دسترسی به اطلاعات شان در بودجه مالی سال آینده آن‌ها مشخص و معین نشده است.
این در حالی‌ست که رییس‌جمهور و رییس اجراییه بعد از توشیح قانون حق دسترسی به اطلاعات، همواره در صحبت‌های شان از حمایت و کارایی این قانون سخن گفته است، اما نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد در پیوند به سروی سه ماهه‌اش مقامات را به عدم پاسخگویی به پرسش‌های این نهاد و ارایه اطلاعات متهم می‌کند و از حکومت خواستار پاسخ به پرسش‌های شان مبنی بر عدم ارایه اطلاعات هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا