آخرین اخبارافغانستانحقوق بشر

انتقال بیش از ۱۴۰۰ کودک افغانستان بدون والدین به امریکا

خبرگزاری دید: گزارش‌ها حاکی است که در جریان خروج امریکایی‌ها از افغانستان ۱۴۵۰ کودک بدون والدین شان از کابل به امریکا انتقال یافته‌ است.

شبکه سی ان ان به نقل از مقامات امریکایی گزارش داده که پس از چند ماه از ورود این کودکان در امریکا، هنوز سرنوشت آن‌ها معلوم نیست و هر لحظه احساس تنهایی می‌کنند.
مقامات امریکایی گفته‌اند که برخی از خانواده‌های افغان پذیرفته‌اند که مسئولیت سرپرستی این کودکان را بر عهده بگیرند و قرار است این‌ها با یکی از خویشاوندانی که با آن‌ها همزمان از افغانستان فرار کرده‌اند یا بستگانی که قبلاً در ایالات متحده بوده‌اند، زندگی کنند.
سبرینا پرستو یک متخصص کودکان در کالیفرنیا گفته‌است: « ناراحت‌کننده است این ایده که در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ کودک بدون خانواده خود هستند و آن‌ها به طور بالقوه احساس تنهایی و ترس می‌کنند».
برخی از مدافعان حقوق‌ کودکان هم گفته‌اند که این کودکان در هنگام فرار از افغانستان با خانواده‌شان بودند؛ اما در جریان هرج‌ومرج‌ از هم جدا شده‌اند. به گفته‌ آن‌ها برخی از کودکان در جریان حمله انتحاری در میدان ‌هوایی کابل از خانواده‌شان جدا شده‌اند و امکان دارد شماری از والدین این کودکان از این حمله سالم بیرون نیامده باشند.
مقامات امریکایی گفته‌اند که اکثر ۱۴۵۰ کودکی که بدون والدین خود به امریکا منتقل شده‌اند به سرعت از پایگاه آزاد شده‌اند آن تا با حامیان مالی‌شان زندگی کنند- از جمله خانواده‌ها و بستگانی که با آن‌ها از افغانستان خارج‌شده‌اند یا خانواده‌هایی که قبلاً در ایالات متحده زندگی می‌کردند.
اما براساس آماری که دفتر اسکان پناهندگان امریکا به سی‌ان‌ان داده، حدود ۲۵۰ نفر از این کودکان همچنان تحت حفاظت امریکا قرار دارند.
مدافعان حقوق کودکان گفته‌اند که این تعداد هیچ عضو خانواده‌ای در امریکا ندارند تا با آن‌ها یکجا شوند.
این در حالی ‌است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا در جریان بازدید از پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان گفته‌بود که امریکا تلاش دارد به خانواده‌هایی که کودکان‌شان بدون آن‌ها به امریکا منتقل شده‌اند کمک کند تا با آن‌ها یکجا شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا