آخرین اخباراجتماعافغانستانمنطقه

انتقال نزدیک به ۲۰۰ زندانی از ایران به افغانستان

بر اساس توافقنامه مبادله زندانیان میان ایران و افغانستان، تهران ۱۹۹ زندانی افغانستانی را که در این کشور در حبس بود، به مسوولان کشور تسلیم کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، این زندانیان روز گذشته از طریق مرز اسلام قلعه ولایت هرات به مسوولان کشور تسلیم شدند.
عزیز احمد سرباز، رییس نظارت بر محلات سلب آزادی دادستانی کل گفت که این زندانیان بر اساس توافقنامه تبادل زندانیان میان افغانستان و ایران به کشور منتقل شدند.
وی افزود: این سومین‌بار است که زندانیان میان افغانستان و ایران تبادله می‌شود. این بار ۱۹۹ زندانی افغانستانی به کشور انتقال داده شد.
به گفته آقای سرباز، این روند از چند سال به این سو ادامه دارد. در آینده نزدیک ۱۲۵ زندانی دیگر نیز از ایران به افغانستان منتقل خواهد شد.
وی اظهار داشت که این افراد به جرایم مواد مخدر، آدم‌ربایی، قتل عمد، سرقت، ضرب و جرح عمدی در ایران زندانی بودند. از میان آنان، ۵۸ نفر از سوی دادگاه عالی ایران به اعدام محکوم شده بود.
عبدالهی، نماینده ایران در باره انتقال زندانیان گفت: این محبوسین بر اساس درخواست خودشان به افغانستان منتقل می‌شوند. درخواست این افراد پس از بررسی، اگر با شرایط توافقنامه همخوانی داشته باشند، به کشورشان انتقال می‌یابند.
وی افزود که در این دوره، هیچ زندانی ایرانی از افغانستان به ایران منتقل نشده است. ما امیدواریم که همکاری‌های حقوقی و قضایی میان دو کشور ادامه یابند و در دوره‌های بعدی اتباع ایرانی که در افغانستان زندانی اند نیز به این کشور منتقل شوند.
تبادل زندانی میان دو کشور بر بنیاد توافقنامه تبادله زندانیان انجام می‌شود. این توافقنامه در سال ۱۳۸۳ خورشیدی میان افغانستان و ایران امضا شد و در سال ۱۳۸۶ به توشیح رییس‌جمهوری وقت رسید. پیش از این نیز تبادله زندانیان میان این دو کشور انجام شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا