آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

انتقال کالا از طریق خط آهن هرات-خواف به زودی آغاز می‌شود

خبرگزاری دید: اداره خط آهن افغانستان گفته که انتقال کالا از طریق خط آهن هرا-خواف در آینده نزدیک آغاز می‌شود.

اداره خط آهن در خبرنامه‌ای گفته که هیئتی از جانب افغانستان و ایران از بخش‌های مختلف خط آهن میان هرات و خواف بازدید کرده است.

در خبرنامه‌ اداره‌ خط آهن آمده است که طرف افغانستان، ایستگاه‌ غوریان را با تمام تجهیزات آن به ایران سپرده تا جانب ایرانی دفترهای فنی خود را فعال نموده و نواقص باقی‌مانده‌ خط آهن هرات-خواف را تکمیل کند.

به نقل از خبرنامه، جانب ایرانی به ‌گونه‌ کتبی تعهد سپرده است که با کمک اداره‌ خط آهن افغانستان، قبل از ماه حمل خط آهن هرات-خواف را آماده‌ سیر و حرکت لوکوموتیو کند و در نظر است اولین قطار به افغانستان بیاید.

مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی ایران گفته است: «سعی می‌ورزیم تا قبل از تمام شدن سال جاری انتقالات را به هرات آغاز نماییم».

اداره‌ خط آهن کشور گفته است که تلاش می‌کند تا قبل از آغاز انتقالات از طریق خط آهن خواف-هرات تمام سهولت‌های لازم را در ایستگاه روزنک فراهم کند.

به گفته‌ این اداره، همین اکنون برای اکثریت ادارات بندری مانند شرکت نفت‌وگاز، اداره‌ ملی استندرد، افغان‌پست و وزارت ترانسپورت موقعیت فعالیت مشخص شده است و کوشش می‌شود طی چند روز تمام ادارات بندری فعال شود.

راه آهن هرات-خواف به طول ۲۲۶ کیلومتر، افغانستان را به خط آهن ایران وصل می‌کند. ۷۷ کیلومتر این خط آهن در خاک ایران و ۱۴۹ کیلومتر آن در خاک افغانستان ساخته شده است.

دولت ایران سه قطعه از این خط آهن را ساخته است. قطعه‌ چهارم در داخل افغانستان به دو بخش تقسیم و عملیات اجرایی قسمت اول آن در سال ۱۳۹۹ آغاز شده بود؛ اما گفته می‌شود پس از تحولات اخیر متوقف و بخشی از تجهیزات آن تخریب شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا