آخرین اخبارجهان

انتی‎بادی ضد «اچ آ وی/ ایدز» ساخته شد

گروهی از دانشمندان موفق به طراحی و تولید انتی‎بادی شده‎اند که به ۹۹ درصد گونه‎های ویروس عامل بیماری ایدز حمله کرده و از ابتلا به آن در میمون‎ها پیش‎گیری می‎کند.
به نقل از بی بی سی، این انتی‎بادی به سه بخش بنیادین ساختار ویروس حمله می‎کند و برای ویروس مقاومت در برابر آن مشکل است.
انتی‎بادی « پادتن»موادی است که بدن برای مبارزه با عفونت‌ها ترشح می‌کند.
تاکنون این انتی‎بادی روی میمون‎ها آزمایش شده ولی آزمایش آن روی انسان از سال آینده میلادی آغاز می‎شود، تا دیده شود که می‎تواند باعث وقایه از مبتلا به ایدز شود و آن را درمان کند یا نه.
سیستم معافیت بدن انسان در مواجهه با ویروس اچ‌آی‌وی با مشکلی بزرگ روبه‌رو است، چون این ویروس دایم دچار جهش و تغییر می‌شود.
بنابراین، بدن موجود زنده در واقع نه فقط با یک گونه ویروس، بلکه در آن واحد با گونه‌های مختلف ویروس «اچ‌آی‌وی/ایدز» روبه‌رو می‌شود که در نهایت از شناسایی و نابود کردن همه آن‌ها در می‌ماند.
دانشمندان اما می‎گویند که پس از سال‌ها زندگی با ویروس اچ‌آی‌وی، سیستم معافیت گروه کوچکی از بیماران موفق به تولید انتی‏بادی «پادتن» قدرتمندی به نام «پادتن فراگیر» می‌شود که اجزای اساسی طیف وسیعی از گونه‌های ویروس را منهدم می‌کند.
اکنون دانشمندان می‌خواهند این انتی‎بادی «پادتن فراگیر» را در مرحله نخست برای پیشگیری و بعد برای درمان بکار بگیرند.
دانشمندان تلاش دارند با استفاده از انتی‎بادی جدید در ترکیب با انتی‏بادی‎های طبیعی موجود نوعی داروی سه‎کاره تولید کنند.
داکترگری نیبل یکی از محققان این پروژه می‎گوید که این، از هر انتی‎بادی منفردی که بدن به طور طبیعی تولید می‎کند، نیرومندتر است، چون انتی‎بادی جدید می‎تواند به نقاط حساس ویروس بچسبد و از سه طرف به آن حمله کند.
انتی‎بادی‎های طبیعی حداکثر می‎توانند ۹۰ درصد گونه‎های اچ آی وی/ ایدز را نابود کنند در حالی که این انتی‏بادی تا ۹۹ درصد گونه‎ها را حذف می‎کند.
انتی‎بادی جدید روی ۲۴ میمون آزمایش شده، پس از دریافت دارو، به بدن آنها اچ‌آی‌وی تزریق شد، اما هیچ‌یک از آن‌ها مبتلا نشدند. به گفته دکتر نیبل این انتی‎بادی این کار را حتی با دوز کم هم انجام می‌دهد که به نظر او بسیار «چشمگیر» است.
در حالی که این پیشرفت هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد، اما دانشمندان آن را یک پیشرفت «هیجان‎انگیز» توصیف کرده و گفته‎اند که در یک قدمی رسیدن به درمان قطعی بیماری ایدز قرار دارند.
گفتنی است که بیماری ویروسی ایدز بعد از سرطان درمان‌ناپذیرترین بیماری است که سالانه جان هزاران انسان را می‎گیرد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا