آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانرسانه‌هاسیاستگزارش

انجمن مستقل ژورنالیستان: خشونت علیه خبرنگاران دو برابر شده

رسول شهزاد- کابل
خبرگزاری دید: مسئولان انجمن مستقل خبرنگاران افغانستان به مناسبت روز ملی خبرنگار می‌گویند که خشونت علیه خبرنگاران در کشور دو برابر افزایش یافته است.

 ژورنالیستان

انجمن مستقل خبرنگاران روز چهار شنبه طی مراسمی از روز ملی خبرنگاران با حضور ده‌ها خبرنگار در کابل تجلیل کرد.
فرهاد بهروز معاون انجمن مستقل خبرنگاران گفت: سال ۱۴۰۰ برای خبرنگاران یک سال خشونت بار بود که با تحولات سیاسی از ۱۰ هزار و ۹۴۷ خبرنگار ۹ هزار و ۵۰۰ تن آنان بیکار شدند.
آقای بهروز افزود که بعد از حاکمیت طا-لبان اکثر رسانه‌ها دچار مشکلات مالی شده است که نهادهای حامی رسانه‌ها بارها از سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی خواستار کمک به رسانه‌ها در افغانستان شد.

از سویی هم، اسماعیل سادات معاون تخنیکی انجمن آزاد خبرنگاران گفت که گزارش مشترک انجمن مستقل خبرنگاران و مرکز خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان نشان می‌دهد که در جریان سال روان ۱۱۷ مورد خشونت علیه خبرنگاران صورت گرفته و شماری از آنان و کارمندان رسانه‌ای جان باختند.

اسماعیل سادات

آقای سادات افزود که آمارهای این دو نهاد نشان می‌دهد که خشونت علیه خبرنگاران در دوران حاکمیت طا-لبان نسبت به سال‌های گذشته دو برابر افزایش یافته است.
وی همچنان گفت که بعد از سقوط کشور فضای کار رسانه‌های در کشور محدود شده و این امر هراس و خود سانسوری بی‌پیشنه را برای خبرنگاران در پی داشته است.
سادات گفت که در سال جاری چهار خبرنگار در نتیجه خشونت‌ها و افزایش جنگ کشته شدند که طا-لبان دستکم در کشته شدن یکی از خبرنگارن در قندهار متهم هستند.
از سوی دیگر، شاه محمود شینواری یکی از خبرنگاران کشور گفت در هفت ماه حاکمیت طا-لبان اقدامات علیه خبرنگاران شامل بازداشت و خشونت فیزیکی می‌شود که در ۶۶ مورد خبرنگاران از یک ساعت تا یک ماه در بازداشت طا-لبان بودند و در مواردی با خشونت فیزیکی توهین و تحقیر نیز همراه بوده است.

جاوید نیازی

این در حالی است که شماری از خبرنگاران در کشور همواره از عدم دسترسی به اطلاعات در حکومت طا-لبان شکایت دارند.
سومن سلطانی یکی از خبرنگاران در صحبت به خبرگزاری دید گفت: وضعیت خبرنگاران در افغانستان در بدترین حالت قرار دارد و خبرنگاران و رسانه‌ها با محدودیت‌های زیادی از سوی امارت اسلامی مواجه است.
سلطانی افزود که خبرنگاران زن در کشور با محدودیت‌های زیادی مواجه هستند؛ زیرا مسئولان امارت اسلامی با یک خبرنگار زن صحبت نمی‌کنند و از ارائه اطلاعات خود داری می‌کنند.
جاوید نیازی مسئول خبرنگاران کابل در انجمن مستقل خبرنگاران در صحبت به خبرگزاری دید می‌گوید که با تحولات سیاسی تعداد زیادی از خبرنگاران بیکار شدند که انجمن مستقل خبرنگاران تلاش دارد تا بتواند راهی را برای بازگشت به کار خبرنگاران انجام دهد.

سومن سلطانی

آقای نیازی افزود که امارت اسلامی خواستار فعالیت رسانه‌ها در چارچوب مشخص و تعیین شده از سوی خودشان هستند که این امر باعث مسدود شدن رسانه‌ها شده است.
بر مبنای گزارش مشترک انجمن مستقل خبرنگاران و نهاد خبرنگاران افغانستان، بعد از روی کار آمدن امارت اسلامی صدها خبرنگار کشور را ترک کردند و ۴۰ درصد از رسانه‌ها که شمار شان به ۵۸۷ می‌رسد به دلیل مشکلات مالی مسدود شده است.
بر مبنای این گزارش ۳۰ در صد از رسانه‌های کشور در آستانه تعطیل شدن است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا