آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

اندرز دیپلوماتیک افغانستان به کوریای شمالی


وزارت امور خارجه افغانستان با نشر اعلامیه‌ای آزمایش موشکی کوریای شمالی را محکوم کرده و تکرار آن را برای امنیت جهانی و منطقه‎ای زیان‌بار خوانده است.
این اعلامیه در پیوند به آزمایش جدید موشکی کوریای شمالی، از سوی وزارت امور خارجه به نشر رسیده و ظاهراَ نشان‌دهنده موضع دولت افغانستان در قبال رقابت‌های نظامی در منطقه خاور دور می‎باشد.
نشر اعلامیه از سوی وزارت امور خارجه در پیوند به آزمایش موشکی کشوری که هیچ‌گونه تاثیر سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی بالای افغانستان ندارد، اما کمی عجیب به نظر می‎رسد؛ چه افغانستان در بعد داخلی تاهنوز به ثبات سیاسی دست نیافته و طرفه‌تر آن‌که همین حالا میان رییس‎جمهور و معاون اول ریاست‌جمهوری جدال سیستماتیک برای حذف جنرال دوستم از صحنه سیاست کشور جریان دارد.
اختلافات میان ریاست اجرایی و ارگ، عدم هماهنگی میان ارگان های امنیتی برای تامین امنیت در کشور، عدم تاثیر‌گذاری در سیاست های منطقه‎ای و جهانی، فقر و عدم توسعه‌یافتگی و اختلافات فرهنگی از دیگر مشکلاتی است که مردم و دولت افغانستان با آن پنجه در پنجه‎اند.
پرسش این است که چرا حکومت افغانستان با نادیده گرفتن تمام این مشکلات داخلی و منطقه‎ای، خیز بلندی برداشته و در برابر آزمایش موشکی کوریای شمالی موضع گرفته و حتا نصحیت‌های دلسوزانه دیپلوماتیک نیز تحویل پیونگ یانگ داده است.
با توجه به آشفته‌گی اوضاع در کشور می‌توان چنین نتیجه گرفت که سیاست خارجی آن نیز به تبع پریشانی و پراکنده‎گی داخلی از مسیر تعیین شده‌اش (اگر مسیر مشخصی داشته باشد ) منحرف شده و به سربازی می‌ماند که در تاریکی شلیک می‌کند.
اعلامیه وزارت امور خارجه نشان‌دهنده اوج آشفته‌گی و عدم هماهنگی میان ارگ و وزارت خانه‌هایش است. بعید به نظر نمی‌رسد که از صدور این اعلامیه تاهنوز وزیر خارجه اطلاع داشته باشد، برعکس چنین به نظر می‌رسد که نشر آن کار کدام مامور خوش‎خیال دون‌پایه وزارت خارجه است که از این‌همه خودسری پیونگ یانگ خسته شده و یک‌باره رگ غیرت افغانی‌اش به نقطه جوش رسیده و در عالم رویای فلم‌های هندی اعلامیه‎ای نشر کرده است.
مدیریت و اداره در افغانستان در حدی آشفته و پریشان است که اگر همین فردا وزارت دفاع اعلامیه‌ای مبنی بر اعلان جنگ کشور با قطب جنوب نشر کند نباید تعجب کنیم، برعکس باید کاملا خونسرد بوده و یک بار عشق‌های دوران نوجوانی مان را مرور بفرماییم.
ظاهر شکوهمند – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا